אירוסין וחתונה 2

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
Print Friendly, PDF & Email

קהל יעד: מבוגרים

מקור מספר 1

(א) זֶה סֵפֶר תּוֹלְדֹת אָדָם בְּיוֹם בְּרֹא אֱלֹהִים אָדָם בִּדְמוּת אֱלֹהִים עָשָׂה אֹתוֹ:

(ב) זָכָר וּנְקֵבָה בְּרָאָם וַיְבָרֶךְ אֹתָם וַיִּקְרָא אֶת שְׁמָם אָדָם בְּיוֹם הִבָּרְאָם:  

בראשית, פרק ה, פסוקים א-ב

שאלה:

איזה תיאור בריאה עולה מן הפסוקים?

מקור מספר 2

אמר רבי ירמיה בן אלעזר: בשעה שברא הקדוש-ברוך-הוא את אדם הראשון, אַנְדְּרוֹגִינוֹס בְּרָאוֹ. הדא הוא דִכתיב [=זהו שכתוב]: "זָכָר וּנְקֵבָה בְּרָאָם וַיְבָרֶךְ אֹתָם וַיִּקְרָא אֶת שְׁמָם אָדָם בְּיוֹם הִבָּרְאָם" (בראשית ה, ב).

אמר ר' שמואל בר נחמן: בשעה שברא הקדוש-ברוך-הוא את אדם הראשון, דיו פרצופים בְּרָאוֹ, וְנִסְּרו וַעֲשָׂאוֹ גַּבַּיִם – גב לכאן וגב לכאן.

איתיבוּן לֵיה [=שאלו אותו]: והכתיב [=והרי כתוב] "וַיִּקַּח אַחַת מִצַּלְעֹתָיו" (בראשית ב, כא)!

אמר לְהוֹן [=אמר להם]: מִתְּרֵין סִטְרוֹהִי [=משני צדדיו], הֵיךְ מַה דְּאַתְּ אָמַר [=כמו שנאמר]: "וּלְצֶלַע הַמִּשְׁכָּן" (שמות כו, כ), דמתרגמינן [=שאנו מתרגמים]: ולסטר משכנא [ולצד המשכן] וגו' 

בראשית רבה פרשה ח (וילנה), פרשה ח, סימן א

שאלות:

  1. איזה ציור של בריאה עולה מן המקור בבראשית רבה?
  2. איזה חיבור בין בני הזוג מייצר הדימוי הזה?



מקור מספר 3

סיפור/ אסתר אטינגר

וְכָךְ זֶה הָיָה:

הַנְּסִירָה הָאִטִּית

אוֹ הַחֲתָךְ הַמָּהִיר כִּרְטִיָּה מוּסֶרֶת

וְאִישׁ וְאִשָּׁה,

הַהִתְרַחֲקוּת גַּב מִגַּב וְהַכְּאֵב

כְּאִלּוּ בְּרֵאשִׁית הָיְתָה הַפְּרִידָה.  

וְאַחַר כָּךְ:

הַהֲלִיכָה בְּכָל הָעוֹלָמוֹת הַחִפּוּשׂ,

הַפְּגִישָׁה אוֹ הַטָּעוּת

פְּרִי בִּמְקוֹם הַנֶּגַע.

נְשִׂיאַת עֵינַיִם לְכָל הָעֲבָרִים

וַעֲלֵה הַתְּאֵנָה.  

© זכויות יוצרים שמורות למחברת ולאקו"ם http://www.acum.org.il/

שאלות:

  1. מה מוסיפה אסתר אטינגר בשיר על המדרש המקורי שקראנו?
  2. מדוע לדעתכם השיר נקרא "סיפור"?



מקור מספר 4 

איזון עדין/ סיוון הר שפי

אֶת הַשּבָּת שֶׁלָּנו

שֶׁרַק אֲנִי יְכוֹלָה לְהַכְנִיס

שֶׁרַק אַתָּה יָכוֹל לְהוֹצִיא

מַחְזִיקִים שְׁנֵי נֵרוֹת.

אֲבָל בְּסוֹפָהּ נִהְיִים אֶחָד

שְׁנֵּי מאורוֹת בְּנֵר אֶחָד

לְהַתְחָלָה חֲדָשָׁה.

וּבְרֵאשִׁית הָיִינוּ דּוּ-פַּרְצוּפִין

בְּחוּט שִׁדְרָה הָיָה תָּלוּי עוֹלָם.

עַכְשָׁו שׁנֵי עַמּוּדֵי שִׁדְרָה

מַחְזִיקִים בַּיִת

וּכְשֶׁאֲנִי קְצָת מִתְכּוֹפֶפֶת,

וּכְשֶׁאַתָּה. אִזּוּן עָדִין.

שאלות:

  1. גם סיוון הר שפי בוחרת בדימוי של "דו פרצופין". מדוע וכיצד היא משתמשת בדימוי הזה?
  2. אילו עצות הייתם נותנים לבני זוג שמעוניינים לשמור על האיזון העדין ביניהם? 
Print Friendly, PDF & Email
צוות אלול

צוות אלול

צוות בית המדרש אלול

נשמח לתגובות

כתיבת תגובה

קהל היעד: כלל הקוראים
נכתב על ידי: צוות אלול
צוות אלול מעלה תכנים רבים לאתר האינטרנט. הצוות מורכב מהעובדים והמתנדבים. 

שתפו

פוסטים נוספים בנושא

שאלה: שלום, אנחנו קבוצת אומנים המשתפים פעולה למען שלום ישראלי–פלסטיני ויהודי-ערבי, והחלטנו לחקור ארגוני שלום דיאלוג והידברות שמחוץ למעגל המוכר לנו. קיבלנו עלכם המלצה חמה, כאירגון המציע דרכים מקוריות למפגש בין חילוניים ודתיים, ונשמח לשמוע מה תוכלו לתרום לנו מניסיונכם.

לקריאה »

שאלה: שלום, אני רבקה מקבוצת הסטודנטים לאמנות שלמדו השבוע עם מנחה מאלול. רוצים להודות לכם, היה מאוד מעניין ורלוונטי לאומנים הצעירים, ולבקש הרחבות שנוכל לשלוח להם (המנחה רמז לכל-מיני כיוונים…). אז אפשר עוד כמה מילים ממכם על הקשר בין רשב'י לעולם האמנות והיצירה המודרני? מלכתחילה לא הייתי מעלה זאת על דעתי, היה נראה לי שאלה עולמות שונים לגמרי, אבל השיחה פתחה לכולנו את התיאבון… תודה, רבקה

לקריאה »

שאלה: שלום למרכז להתחדשות יהודית 'אלול'! שמי אלי פרוינד, סטודנט להיסטוריה, וקראתי לאחרונה כמה מאמרים של אחד העם בקובץ 'על פרשת דרכים'. אני די מזדהה עם דבריו וניתוחיו (נראה לי שאתם ממש מממשים את דרכו ושאיפותיו, לא? תקנו אותי אם אני טועה). יחד עם זאת אני מעריך לא פחות הוגים ומנהיגים ציוניים אחרים, שהובילו זרמים שנחשבים מנוגדים ואף סותרים ממש לזרם 'הציונות הרוחנית-תרבותית' של אחד העם. כ'מרכז להתחדשות יהודית' אשמח לשמוע מה דעתכם, האם הרצל ו'הציונות המדינית' נמצא בניגוד עקרוני ובסתירה מובהקת לאחד העם? או אולי אלה רק הבדלי דגשים בתנועה משותפת? האם משה לילינבלום או אוסישקין ורופין ו'הציונות המעשית' בה דגלו הם בניגוד חזיתי לאחד העם ? והציונות הדתית? והציונות הסוציאליסטית? והציונות הלאומית הרויזיוניסטית? עד כמה הזרמים האלה ממש סותרים אחד את השני ? ממתין לתשובתכם, תודה.

לקריאה »

שלחו שאלה

הרשמו לניוזלטר שלנו

באפשרותכם להירשם לרשימת התפוצה שלנו ולקבל בדיוור ישיר עדכונים. אנו לא מפיצים את כתובות הדואר לגורמים נוספים ועושים בהם שימוש אך ורק לפרסומים של העמותה.