אירוסין וחתונה 2

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
Print Friendly, PDF & Email

קהל יעד: מבוגרים

מקור מספר 1

(א) זֶה סֵפֶר תּוֹלְדֹת אָדָם בְּיוֹם בְּרֹא אֱלֹהִים אָדָם בִּדְמוּת אֱלֹהִים עָשָׂה אֹתוֹ:

(ב) זָכָר וּנְקֵבָה בְּרָאָם וַיְבָרֶךְ אֹתָם וַיִּקְרָא אֶת שְׁמָם אָדָם בְּיוֹם הִבָּרְאָם:  

בראשית, פרק ה, פסוקים א-ב

שאלה:

איזה תיאור בריאה עולה מן הפסוקים?

מקור מספר 2

אמר רבי ירמיה בן אלעזר: בשעה שברא הקדוש-ברוך-הוא את אדם הראשון, אַנְדְּרוֹגִינוֹס בְּרָאוֹ. הדא הוא דִכתיב [=זהו שכתוב]: "זָכָר וּנְקֵבָה בְּרָאָם וַיְבָרֶךְ אֹתָם וַיִּקְרָא אֶת שְׁמָם אָדָם בְּיוֹם הִבָּרְאָם" (בראשית ה, ב).

אמר ר' שמואל בר נחמן: בשעה שברא הקדוש-ברוך-הוא את אדם הראשון, דיו פרצופים בְּרָאוֹ, וְנִסְּרו וַעֲשָׂאוֹ גַּבַּיִם – גב לכאן וגב לכאן.

איתיבוּן לֵיה [=שאלו אותו]: והכתיב [=והרי כתוב] "וַיִּקַּח אַחַת מִצַּלְעֹתָיו" (בראשית ב, כא)!

אמר לְהוֹן [=אמר להם]: מִתְּרֵין סִטְרוֹהִי [=משני צדדיו], הֵיךְ מַה דְּאַתְּ אָמַר [=כמו שנאמר]: "וּלְצֶלַע הַמִּשְׁכָּן" (שמות כו, כ), דמתרגמינן [=שאנו מתרגמים]: ולסטר משכנא [ולצד המשכן] וגו' 

בראשית רבה פרשה ח (וילנה), פרשה ח, סימן א

שאלות:

  1. איזה ציור של בריאה עולה מן המקור בבראשית רבה?
  2. איזה חיבור בין בני הזוג מייצר הדימוי הזה?



מקור מספר 3

סיפור/ אסתר אטינגר

וְכָךְ זֶה הָיָה:

הַנְּסִירָה הָאִטִּית

אוֹ הַחֲתָךְ הַמָּהִיר כִּרְטִיָּה מוּסֶרֶת

וְאִישׁ וְאִשָּׁה,

הַהִתְרַחֲקוּת גַּב מִגַּב וְהַכְּאֵב

כְּאִלּוּ בְּרֵאשִׁית הָיְתָה הַפְּרִידָה.  

וְאַחַר כָּךְ:

הַהֲלִיכָה בְּכָל הָעוֹלָמוֹת הַחִפּוּשׂ,

הַפְּגִישָׁה אוֹ הַטָּעוּת

פְּרִי בִּמְקוֹם הַנֶּגַע.

נְשִׂיאַת עֵינַיִם לְכָל הָעֲבָרִים

וַעֲלֵה הַתְּאֵנָה.  

© זכויות יוצרים שמורות למחברת ולאקו"ם http://www.acum.org.il/

שאלות:

  1. מה מוסיפה אסתר אטינגר בשיר על המדרש המקורי שקראנו?
  2. מדוע לדעתכם השיר נקרא "סיפור"?



מקור מספר 4 

איזון עדין/ סיוון הר שפי

אֶת הַשּבָּת שֶׁלָּנו

שֶׁרַק אֲנִי יְכוֹלָה לְהַכְנִיס

שֶׁרַק אַתָּה יָכוֹל לְהוֹצִיא

מַחְזִיקִים שְׁנֵי נֵרוֹת.

אֲבָל בְּסוֹפָהּ נִהְיִים אֶחָד

שְׁנֵּי מאורוֹת בְּנֵר אֶחָד

לְהַתְחָלָה חֲדָשָׁה.

וּבְרֵאשִׁית הָיִינוּ דּוּ-פַּרְצוּפִין

בְּחוּט שִׁדְרָה הָיָה תָּלוּי עוֹלָם.

עַכְשָׁו שׁנֵי עַמּוּדֵי שִׁדְרָה

מַחְזִיקִים בַּיִת

וּכְשֶׁאֲנִי קְצָת מִתְכּוֹפֶפֶת,

וּכְשֶׁאַתָּה. אִזּוּן עָדִין.

שאלות:

  1. גם סיוון הר שפי בוחרת בדימוי של "דו פרצופין". מדוע וכיצד היא משתמשת בדימוי הזה?
  2. אילו עצות הייתם נותנים לבני זוג שמעוניינים לשמור על האיזון העדין ביניהם? 
Print Friendly, PDF & Email
צוות אלול

צוות אלול

צוות בית המדרש אלול

נשמח לתגובות

כתיבת תגובה

קהל היעד: כלל הקוראים
נכתב על ידי: צוות אלול
צוות אלול מעלה תכנים רבים לאתר האינטרנט. הצוות מורכב מהעובדים והמתנדבים. 

שתפו

פוסטים נוספים בנושא

שאלה: שלום, כבית מדרש ללימוד משותף דתי-חילוני, בית מדרש שעוסק הרבה במחלוקות ובדרכים נכונות ופסולות של דיאלוג, אני רוצה את עזרתכם בלהבין משהו לקראת שיעור שאני מכינה. אני מדברת על הסיפור התלמודי המפורסם על המפגש בין רבי יוחנן וריש לקיש (בבלי בבא מציעא, דף פ"ד ע"א): מה יש לרבי יוחנן כל כך להיעלב? כל כך להתעצבן? ריש לקיש קיבל העלבה הרבה יותר חמורה בכך שרבי יוחנן הזכיר לו את ימיו כשודד והתייחס אליו כרבי של שודדים. מה יש לרבי יוחנן כל כך לכעוס, לגרום למותו של ריש לקיש, להתעלם מתחנוני אחותו? אשמח לשמוע את המחשבות שלכם בעניין. תודה, שירה.

לקריאה »

שאלה: שלום לכם בית מדרש אלול. אני שומעת עליכם דברים מאוד טובים מחברה שלי שלומדת אצלכם, ולכן אשמח לעצתכם. אני לומדת עכשיו 'ליווי רוחני' של חולים, תחום חדש יחסית בארץ. הייתי מעוניינת להוסיף למפגשי השיחה והתמיכה עם החולים גם סיפורים ממורשתנו היהודית. האם תוכלו להמליץ לי על משהו? בברכה, והמשיכו בדרככם זו! איילת סבו-עמר, חיפה

לקריאה »

שלחו שאלה

הרשמו לניוזלטר שלנו

באפשרותכם להירשם לרשימת התפוצה שלנו ולקבל בדיוור ישיר עדכונים. אנו לא מפיצים את כתובות הדואר לגורמים נוספים ועושים בהם שימוש אך ורק לפרסומים של העמותה.