אירוסין וחתונה 1

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
Print Friendly, PDF & Email

מבוא: אחד מטקסי החיים המשמעותיים ביותר הוא טקס החתונה. הוא חלק ממעגל החיים – אבל בשונה מטקסים אחרים הוא אינו מציין אירוע שקורה או קרה (לידה, הגעה לגיל מצוות, פטירה וכדו') אלא אירוע ששני אנשים בוחרים לקיים כדי לציין החלטה. נקרא ונתבונן בטקס הזה ובמרכיביו ובמה שמקיף אותו.

קהל יעד: מבוגרים

שאלת פתיחה: נסו להיזכר ברגע משמעותי מתוך טקס חתונה שנכחתם בו. מה היה משמעותי באותו הרגע? 

מקור מספר 1 

יח והָיָה בַיּוֹם הַהוּא נְאֻם ה' תִּקְרְאִי אִישִׁי וְלֹא תִקְרְאִי לִי עוֹד בַּעְלִי. יט וַהֲסִרֹתִי אֶת שְׁמוֹת הַבְּעָלִים מִפִּיהָ וְלֹא יִזָּכְרוּ עוֹד בִּשְׁמָם. כ וְכָרַתִּי לָהֶם בְּרִית בַּיּוֹם הַהוּא עִם חַיַּת הַשָּׂדֶה וְעִם עוֹף הַשָּׁמַיִם וְרֶמֶשׂ הָאֲדָמָה וְקֶשֶׁת וְחֶרֶב וּמִלְחָמָה אֶשְׁבּוֹר מִן הָאָרֶץ וְהִשְׁכַּבְתִּים לָבֶטַח. כא וְאֵרַשְׂתִּיךְ לִי לְעוֹלָם וְאֵרַשְׂתִּיךְ לִי בְּצֶדֶק וּבְמִשְׁפָּט וּבְחֶסֶד וּבְרַחֲמִים. כב וְאֵרַשְׂתִּיךְ לִי בֶּאֱמוּנָה וְיָדַעַתְּ אֶת ה'. 

(הושע, פרק ב, פסוקים יח-כב)


שאלות:

  1. המטפורה של עם ישראל והקב"ה כחתן וכלה : מה דעתכם על השימוש בדימוי הזה לתיאור היחסים הללו? 
  2. פסוק יח (אישי ולא בעלי): האם זהו פמיניזם? ואתן/ם באיזו מילה אתם משתמשות/ים?

מקור מספר 2

ישמח חתני / מחבר לא ידוע

יִשְׂמַח חֲתָנִי                   בִּקְהַל אֱמוּנַי

יִשָּׂא בְרָכָה                     מֵאֵת אדוני

שַׁדָּי יְמַלֵּא תַּאֲוַת לִבּוֹ                   מָגֵן וְצִנָּה יִהְיֶה סְבִיבוֹ

וְיָאֵר אוֹתוֹ וִייַשֵּׁר נְתִיבוֹ                 לִגְמוֹר וְלִשְׁמוֹר דַּרְכֵי אדוני

יִשְׂמַח חֲתָנִי                   בִּקְהַל אֱמוּנַי

יִשָּׂא בְרָכָה                     מֵאֵת אדוני

לְרֹאשׁוֹ יְצַוֶּה בְּרָכוֹת עֲצוּמוֹת                      וְיִסַּע בְּכָל עֵת כְּנָהָר שְׁלוֹמוֹת

בֹּא יָבֹא בְרִנָּה נוֹשֵׂא אֲלוּמוֹת                     יִזְכֶּה וְיִרְאֶה יְשׁוּעַת אדוני

יִשְׂמַח חֲתָנִי                   בִּקְהַל אֱמוּנַי

יִשָּׂא בְרָכָה                     מֵאֵת אדוני

שאלות: 

  1. איזו ברכה מבורך החתן בפיוט הזה? 
  2. מצורף קישור לביצוע של שרית חדד. האם המנגינה הולמת את המילים? (מוזמנים לשיר…) 

מקור מספר 3

 טקס הנישואין

לטקס החתונה היהודי כמה רכיבים מהותיים, הכרחיים, שבלעדיהם אין לנישואין תוקף, ולצדם מנהגים שבמסורת שנכנסו לטקס במהלך הדורות, אך אינם מחייבים. 

הרכיבים החיוניים בטקס הם:

 חתימה על הכתובה, אמירת ברכות האירוסין והנישואין, מתן הטבעת (או שווה ערך) לכלה ונוכחותם של עדים כשרים. כל שאר מנהגי הטקס (כדוגמת העמדת החופה, הקראת הכתובה, הובלת הזוג וסיבובו, נוכחות הציבור, שבירת הכוס, ולפי מקצת מהדעות – אף הינומה וחדר ייחוד) נתונים למעשה לבחירתם ולעיצובם של בני הזוג בתיאום עם עורך הטקס. בני הזוג יכולים לבחור להוסיף לטקס שלהם מנהגים שמקובלים במשפחותיהם ובקהילותיהם.

(מתוך חוברת עמותת 'עיתים')

שאלות: 

  1. טקס הנישואין מתחלק לשני חלקים – ה'רשמי/ משפטי' וה'רומנטי'. אילו חלקים בטקס שייכים לאיזה היבט בו?
  2. אילו מנהגי חתונה יפים אתם מכירים?



מקור מספר 4

יָצָאתִי אֶל מְשֹוֹשֹ חָתָן וְכַלָּה

וְרָאִיתִי

כִּי הֵם שׁוזְרִים

תִּקְוָה עֲדִינָה עַד מְאֹד

וְרָאִיתִי

כִּי הֵמָּה שׁוזְרִים

תִּקְוָה אֲמִיתִּית,

וְכָךְ בִּקַּשְׁתִּי בַּחֲשַׁאי:

יוֹצֵר הָאָדָם –

שֶׁלֹּא יִסְתָּעֲרוּ שֵׁדִים וּמַזִּיקִים

עַל דִּמְיוֹנָם

שֶׁיִּהְיֶה בִּנְיָנָם

בִּנְיָן עֲדֵיּ-עַד

זלדה, מתוך השיר 'בשעה מהורהרת זו', שירי זלדה עמוד141, הוצאת הקיבוץ המאוחד
© זכויות יוצרים שמורות למחברת ולאקו"ם http://www.acum.org.il

שאלות:

  1. איזו חוויה מתארת זלדה בשיר?
  2. לאיזה חלק בחתונה ( ה'רשמי' או ה'רומנטי') מיתייחסים דבריה? 



מקור מספר 5

שבע ברכות לחתונה

1. בָּרוּךְ אַתָּה ה אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, בּוֹרֵא פְּרִי הַגָּפֶן.

2. בָּרוּךְ אַתָּה ה אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, שֶׁהַכֹּל בָּרָא לִכְבוֹדוֹ.

3. בָּרוּךְ אַתָּה ה אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, יוֹצֵר הָאָדָם.

4. בָּרוּךְ אַתָּה ה אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר יָצַר אֶת הָאָדָם בְּצַלְמו; בְּצֶלֶם דְּמוּת תַּבְנִיתו.ֹ וְהִתְקִין לוֹ מִמֶּנּוּ בִּנְיַן עֲדֵי עַד; בָּרוּךְ אַתָּה ה יוֹצֵר הָאָדָם.

5. שׂוֹשׂ תָּשִׂישׂ וְתָגֵל עֲקָרָה בְּקִבּוּץ בָּנֶיהָ לְתוֹכָהּ בְּשִׂמְחָה; בָּרוּךְ אַתָּה ה מְשַׂמֵּחַ צִיּוֹן בְּבָנֶיהָ;

6. שַׂמֵּחַ תְּשַׂמַּח רֵעִים אֲהוּבִים כְּשַׂמֵּחָךָ יְצִירְךָ בְּגַן עֵדֶן מִקֶּדֶם; בָּרוּךְ אַתָּה ה מְשַׂמֵּחַ חָתָן וְכַלָּה.

7. בָּרוּךְ אַתָּה ה אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר בָּרָא שָׂשׂוֹן וְשִׂמְחָה; חָתָן וְכַלָּה; גִּילָה רִנָּה; דִּיצָה וְחֶדְוָה; אַהֲבָה וְאַחֲוָה. שָׁלוֹם וְרֵעוּת. מְהֵרָה יְהוָה אֱלֹהֵינוּ יִשָּׁמַע בְּעָרֵי יְהוּדָה וּבְחוּצוֹת יְרוּשָׁלַיִם; קוֹל שָׂשׂוֹן וְקוֹל שִׂמְחָה; קוֹל חָתָן וְקוֹל כַּלָּה; קוֹל מִצְהֲלוֹת חֲתָנִים מֵחֻפָּתָם וּנְעָרִים מִמִּשְׁתֵּה נְגִינָתָם; בָּרוּךְ אַתָּה ה מְשַׂמֵּחַ הֶחָתָן עִם הַכַּלָּה.

שאלות: 

  1. זוג מישראל אינו עומד כזוג בודד בשעת נישואיו, אלא כחוליה בשרשרת הדורות האנושית, מאדם הראשון (אדם וחוה בגן עדן) ועד אחרית הימים, והוא שותף עם כל הקהל למעגלי שייכות רחבים של כל עם ישראל, וזוכר בשמחתו את ציון וירושלים, את העם הנמצא בגלותו ואת תקוות הגאולה – האם אתם מזדהים עם גישה כזאת, עם הברכות האלה בחופה? 
  2. האם הייתם בחתונה 'אלטרנטיבית'? במה הייתה שונה מהמסורתית?
  3. נסו לחלק את הברכות לקבוצות שונות. 
  4. הוסיפו ברכה משלכם ומחכמת חייכם לחתן והכלה במעמד החופה.
Print Friendly, PDF & Email
צוות אלול

צוות אלול

צוות בית המדרש אלול

נשמח לתגובות

כתיבת תגובה

קהל היעד: כלל הקוראים
נכתב על ידי: צוות אלול
צוות אלול מעלה תכנים רבים לאתר האינטרנט. הצוות מורכב מהעובדים והמתנדבים. 

שתפו

פוסטים נוספים בנושא

שאלה: שלום, אנחנו קבוצת אומנים המשתפים פעולה למען שלום ישראלי–פלסטיני ויהודי-ערבי, והחלטנו לחקור ארגוני שלום דיאלוג והידברות שמחוץ למעגל המוכר לנו. קיבלנו עלכם המלצה חמה, כאירגון המציע דרכים מקוריות למפגש בין חילוניים ודתיים, ונשמח לשמוע מה תוכלו לתרום לנו מניסיונכם.

לקריאה »

שאלה: שלום, אני רבקה מקבוצת הסטודנטים לאמנות שלמדו השבוע עם מנחה מאלול. רוצים להודות לכם, היה מאוד מעניין ורלוונטי לאומנים הצעירים, ולבקש הרחבות שנוכל לשלוח להם (המנחה רמז לכל-מיני כיוונים…). אז אפשר עוד כמה מילים ממכם על הקשר בין רשב'י לעולם האמנות והיצירה המודרני? מלכתחילה לא הייתי מעלה זאת על דעתי, היה נראה לי שאלה עולמות שונים לגמרי, אבל השיחה פתחה לכולנו את התיאבון… תודה, רבקה

לקריאה »

שאלה: שלום למרכז להתחדשות יהודית 'אלול'! שמי אלי פרוינד, סטודנט להיסטוריה, וקראתי לאחרונה כמה מאמרים של אחד העם בקובץ 'על פרשת דרכים'. אני די מזדהה עם דבריו וניתוחיו (נראה לי שאתם ממש מממשים את דרכו ושאיפותיו, לא? תקנו אותי אם אני טועה). יחד עם זאת אני מעריך לא פחות הוגים ומנהיגים ציוניים אחרים, שהובילו זרמים שנחשבים מנוגדים ואף סותרים ממש לזרם 'הציונות הרוחנית-תרבותית' של אחד העם. כ'מרכז להתחדשות יהודית' אשמח לשמוע מה דעתכם, האם הרצל ו'הציונות המדינית' נמצא בניגוד עקרוני ובסתירה מובהקת לאחד העם? או אולי אלה רק הבדלי דגשים בתנועה משותפת? האם משה לילינבלום או אוסישקין ורופין ו'הציונות המעשית' בה דגלו הם בניגוד חזיתי לאחד העם ? והציונות הדתית? והציונות הסוציאליסטית? והציונות הלאומית הרויזיוניסטית? עד כמה הזרמים האלה ממש סותרים אחד את השני ? ממתין לתשובתכם, תודה.

לקריאה »

שלחו שאלה

הרשמו לניוזלטר שלנו

באפשרותכם להירשם לרשימת התפוצה שלנו ולקבל בדיוור ישיר עדכונים. אנו לא מפיצים את כתובות הדואר לגורמים נוספים ועושים בהם שימוש אך ורק לפרסומים של העמותה.