בית 2

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
Print Friendly, PDF & Email

קהל יעד: מבוגרים

מקור מספר 1

קוֹל קָרָא והָלַכְתִי,

הָלַכְתִי כִּי קָרָא הַקּוֹל.

הָלַכְתִי לְבַל אֶפּוֹל,

אַך עַל פָּרָשַת דְּרָכִים

סָתַמְתִי אזנַי בַּלוֹבֶן הַקַּר

וּבָכִיתִי כִּי אִבַּדְתִּי דָבָר.   

חנה סנש, ללא שפה – שירים, הוצאת הקיבוץ המאוחד תשל"ח, עמ' 20
© זכויות יוצרים שמורות למחברת ולאקו"ם http://www.acum.org.il/

שאלות:

  1. איזו חווית נדידה מתארת חנה סנש?
  2. האם אתם יכולים להזדהות עם השיר? 

מקור מספר 2

א. וַיֹּאמֶר ה' אֶל-אַבְרָם, לֶךְ-לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ אֶל-הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ.  ב. וְאֶעֶשְׂךָ לְגוֹי גָּדוֹל וַאֲבָרֶכְךָ וַאֲגַדְּלָה שְׁמֶךָ וֶהְיֵה בְּרָכָה.  ג. וַאֲבָרְכָה מְבָרְכֶיךָ וּמְקַלֶּלְךָ אָאֹר וְנִבְרְכוּ בְךָ כֹּל מִשְׁפְּחֹת הָאֲדָמָה.

בראשית, פרק יב, פסוקים א-ג

שאלות:

  1. מה מבקש האלוהים מאברם?
  2. האם אתם הייתם נענים לבקשות אלו? מדוע?
  3. מהי לדעתכם משמעות הציווי האלוהי?



מקור מספר 3

תלמיד אחד היה יושב לפני ר' יוסי, היה ר' יוסי מסביר לו ולא סבר. אמר לו: למה אין אתה סובר? אמר לו: שאני גולה ממקומי. אמר לו: מאיזה מקום אתה? אמר לו: מן גבות-שמאי.

אמר לו: ומהו אוירו של אותו מקום? אמר לו: כשהתינוק נולד אנו גובלים אדמדמנים וטשים את מוחו, שלא יאכלוהו היתושים. אמר: ברוך שנתן חן מקום בעיני יושביו.

מדרש בראשית רבה, פרשה לד

שאלות:

  1. מדוע התקשה הילד ללמוד?
  2. מהם הערכים שמדגיש הסיפור? באיזו מידה הם אקטואליים גם היום?

מקור מספר 4

…אברהם הפך לאבי האומה בעקבות הציווי לקום ולעזוב את ביתו. "לך לך מארצך ממולדתך ומבית אביך אל הארץ אשר אראך". בפסח אנו מציינים את הנדודים של בני ישראל במדבר, וסוכות …ממחיש את הלא-מקום על-ידי חריגה פולחנית מן הקבע, מן המקום (הבית) כדי לשבת שבעה ימים תמימים כאילו במדבר, בתוך סוכת הנודדים, על אם הדרך, בתוך החופש. הסוכה היא סמל אנטי-התמקמותי, שעיקרו ביטוי החשש מפני המנוחה והנחלה שבהתבססות במקום….  

ר' יוסף דוב סולובייציק, "קודש וחול", מתוך: האדם ועולמו, הוצאת ספריית אלינר, הסוכנות היהודית תשנ"ח

שאלות:

  1. מה דעתכם – האם תשוקתם של הישראלים לטיולים בארצות רחוקות הוא הדרך שלנו לבטא את הקשר שלנו לאברהם אבינו?
  2. היכן אתם מוצאים את עצמכם יותר – בבית? בסוכה? בחוץ, עם מקל של נדודים ותרמיל?
  3. מה הייתם מכניסים ל"תרמיל" הזה?
  4. מה תכניסו לסוכה כדי להרגיש בה בבית?

מקור מספר 5

הייתי רוצה לשאול עוד משהו, אומרת זוּזָה: את מצטערת שעזבתם את מצרים, tante?

מצטערת? מתפלאת אמא: לא מצטערת. מתגעגעת, מתה מגעגועים – זה כן, לא מצטערת. החיים שלנו שם נגמרו, זוּזָה.

אבל שם השורשים שלכם, tante אִינֶס, מה היה לכם לחפש פה?

שורשים ושורשים: נעליים. לא שורשים בן-אדם צריך, זוּזָה , בית הוא צריך.

רונית מטלון, זה עם הפנים אלינו, תל- אביב, התשנ"ה, עמ' 294-295

שאלות:

  1. מהם המולדת או הבית לפי רונית מטלון?
  2. מהם המולדת והבית בעבורך?
Print Friendly, PDF & Email
צוות אלול

צוות אלול

צוות בית המדרש אלול

נשמח לתגובות

כתיבת תגובה

קהל היעד: כלל הקוראים
נכתב על ידי: צוות אלול
צוות אלול מעלה תכנים רבים לאתר האינטרנט. הצוות מורכב מהעובדים והמתנדבים. 

שתפו

פוסטים נוספים בנושא

שאלה: שלום, כבית מדרש ללימוד משותף דתי-חילוני, בית מדרש שעוסק הרבה במחלוקות ובדרכים נכונות ופסולות של דיאלוג, אני רוצה את עזרתכם בלהבין משהו לקראת שיעור שאני מכינה. אני מדברת על הסיפור התלמודי המפורסם על המפגש בין רבי יוחנן וריש לקיש (בבלי בבא מציעא, דף פ"ד ע"א): מה יש לרבי יוחנן כל כך להיעלב? כל כך להתעצבן? ריש לקיש קיבל העלבה הרבה יותר חמורה בכך שרבי יוחנן הזכיר לו את ימיו כשודד והתייחס אליו כרבי של שודדים. מה יש לרבי יוחנן כל כך לכעוס, לגרום למותו של ריש לקיש, להתעלם מתחנוני אחותו? אשמח לשמוע את המחשבות שלכם בעניין. תודה, שירה.

לקריאה »

שאלה: שלום לכם בית מדרש אלול. אני שומעת עליכם דברים מאוד טובים מחברה שלי שלומדת אצלכם, ולכן אשמח לעצתכם. אני לומדת עכשיו 'ליווי רוחני' של חולים, תחום חדש יחסית בארץ. הייתי מעוניינת להוסיף למפגשי השיחה והתמיכה עם החולים גם סיפורים ממורשתנו היהודית. האם תוכלו להמליץ לי על משהו? בברכה, והמשיכו בדרככם זו! איילת סבו-עמר, חיפה

לקריאה »

שלחו שאלה

הרשמו לניוזלטר שלנו

באפשרותכם להירשם לרשימת התפוצה שלנו ולקבל בדיוור ישיר עדכונים. אנו לא מפיצים את כתובות הדואר לגורמים נוספים ועושים בהם שימוש אך ורק לפרסומים של העמותה.