האדם שותף לטבע ביצירת החיים / הילה אברהם

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
Print Friendly, PDF & Email

השנה היא שנתי הרביעית בקהילה לומדת גורדון – קבוצה שנתהוותה באלול מתוך הנחייתה ונוכחותה של נעמה שקד, חברתי ומורתי. אני נוהגת לשים נקודה לאחר כל מילה בשם ה"גג" שלנו – קהילה. לומדת. גורדון. אפשר להתחיל מהסוף: א.ד. גורדון השאיר אחריו כתבים ובעיקר השראת חיים גדולה שצומחת מתוכם כיצד לחיות את חיינו מתוך הכאן והעכשיו, בנגיעה עם הבלתי-סופי, עם שורשי חיינו הנעלמים, וכן שורשי חיינו הקונקרטיים – בהתהוותנו כאדם, עם, בני-אנוש. הכתבים שהשאיר אחריו משמשים לנו מצע ללימודים במסגרת של מפגש קבוצתי שבועי בן 3 שעות בו אנחנו מביאים את עצמנו, דנים בפרקים מכתביו, ותוהים לגבי הזמן הזה, המקום הזה, והקשרים של כל אלו לעתידנו המתחדש בכל רגע, המתייצר בין ידינו ללא הפוגה – היות ש"החיים הם יצירה, התחדשות תמידית, התייצרות שאינה פוסקת, – והאדם שותף לטבע ביצירת החיים. אור החיים האנושיים הוא לא במה שהאדם לוקח מן המוכן, אף לא במה שהוא נותן לאחרים מן המוכן, כי אם במה שהוא יוצר. ביצירה הוא נותן את כל עצמו ולוקח את כל עצמו."  אבל גורדון לא בא עם תשובות מן המוכן, אלא נותן לנו להיפגש עם סימן השאלה– "מה היא היצירה שבחיים מצדם האנושי? מה חלקו של האדם בשותפות זו?"בקבוצה אנחנו מנסים לברר שאלות אלו ואחרות, הלכה למעשה. ממפגש למפגש נוצקים יסודות לעבודה פנימית, ולא פחות חשוב מכך – לבירור בקבוצה של יסודות אלו. ומה מקומה של קהילה בבירור השאלות, בהתחדשות החיים של כל אחד מאתנו. כיצד מרחיבים את מצע הבירור הפנימי של אורות וצללים לעבודה משותפת, ומה הקשר של עבודה רבת-ממשתתפים זו לחיינו כעם, וכעם במשפחת העמים – מבלי לוותר על היות כל אחת ואחד מאתנו גוף ונפש ייחודיים, נושמים, בעלי תווים משלהם. 
יותר מ-15 איש ואישה, מוכנים לבוא כל שבוע, לברר ולברור, לשים את עצמם גלויים באינטימיות רבה, לא לדעת אבל בעיקר לרצות, ולהאמין. ביחד אנחנו מבררים ומגלים שורשים, ביחד מסמנים צמיחה ופריחה, ונפרדים מהנִפְרָך והנושֵר – וחוזר חלילה. 

Print Friendly, PDF & Email
צוות אלול

צוות אלול

צוות בית המדרש אלול

נשמח לתגובות

כתיבת תגובה

קהל היעד: כלל הקוראים
נכתב על ידי: הילה אברהם
חברה ב'קהילה לומדת גורדון' ב'אלול' זו שנה רביעית. מנהלת הקמת הארכיון הדיגיטלי של ארכיון ישראלי לסרטים – סינמטק ירושלים

שתפו

פוסטים נוספים בנושא

שאלה: שלום למרכז להתחדשות יהודית 'אלול'! שמי אלי פרוינד, סטודנט להיסטוריה, וקראתי לאחרונה כמה מאמרים של אחד העם בקובץ 'על פרשת דרכים'. אני די מזדהה עם דבריו וניתוחיו (נראה לי שאתם ממש מממשים את דרכו ושאיפותיו, לא? תקנו אותי אם אני טועה). יחד עם זאת אני מעריך לא פחות הוגים ומנהיגים ציוניים אחרים, שהובילו זרמים שנחשבים מנוגדים ואף סותרים ממש לזרם 'הציונות הרוחנית-תרבותית' של אחד העם. כ'מרכז להתחדשות יהודית' אשמח לשמוע מה דעתכם, האם הרצל ו'הציונות המדינית' נמצא בניגוד עקרוני ובסתירה מובהקת לאחד העם? או אולי אלה רק הבדלי דגשים בתנועה משותפת? האם משה לילינבלום או אוסישקין ורופין ו'הציונות המעשית' בה דגלו הם בניגוד חזיתי לאחד העם ? והציונות הדתית? והציונות הסוציאליסטית? והציונות הלאומית הרויזיוניסטית? עד כמה הזרמים האלה ממש סותרים אחד את השני ? ממתין לתשובתכם, תודה.

לקריאה »

שאלה: לבית מדרש אלול ברוכים תהיו! עוקבת אחרי פועלכם, מכירה ומוקירה, ולכן פונה. אני לומדת עכשיו באוניברסיטה בחוג לחינוך יהודי, ובמסגרת אחד השיעורים למדנו את האגדה המעניינת ממסכת קידושין (קידושין דף כ"ט), אגדה מסתורית קצת, על רב אחא בר יעקב ובנו. נתנו לנו לקרוא את פרשנותו של שמואל שטח באתר דעת, ולמרות שהוא נותן הסבר יפה, אני לא מסתפקת בזה, 'דעתי אינה נוחה', כמו שאומרים… אני מחפשת עוד כיוונים ונקודות מבט על הסיפור, ובגלל שמכירה את העיסוק היצירתי שלכם בחז"ל אשמח אם תוכלו להתייחס ולהעשיר אותי… בתודה, מאיה בודניק-עשור

לקריאה »

שלחו שאלה

הרשמו לניוזלטר שלנו

באפשרותכם להירשם לרשימת התפוצה שלנו ולקבל בדיוור ישיר עדכונים. אנו לא מפיצים את כתובות הדואר לגורמים נוספים ועושים בהם שימוש אך ורק לפרסומים של העמותה.