הכנסת אורחים 2

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
Print Friendly, PDF & Email

קהל יעד: מבוגרים

מקור מספר  1 

מַעֲשֶׂה בְּרַ' יְהוֹשֻׁעַ שֶׁהִשְׁכִּים אֶצְלוֹ אָדָם, וְנָתַן לוֹ אֲכִילָה וּשְׁתִיָּה, 

וְהֶעֱלָהוּ לַגַּג לִשְׁכַּב, וְנָטַל סֻלָּם מִתַּחְתָּיו. מֶה עָשָׂה אוֹתוֹ הָאִישׁ?

עָמַד בַּחֲצִי הַלַּיְלָה וְנָטַל כָּל הַכֵּלִים וּכְרָכָם בְּטַלִּיתוֹ,

וְכֵוָן שֶׁבִּקֵּשׁ לֵירֵד נָפַל מִן הַגַּג וְנִשְׁבְּרָה מַפְרַקְתּוֹ.

בְּשַׁחֲרִית הִשְׁכִּים רַ' יְהוֹשֻׁעַ וּבָא וּמְצָאוֹ כְּשֶׁנּוֹפֵל.

אָמַר לוֹ: רֵיקָא, כָּךְ עוֹשִׂים בְּנֵי אָדָם שֶׁכְּמוֹתְךָ?

אָמַר לוֹ: רַבִּי, לֹא הָיִיתִי יוֹדֵעַ שֶׁנָּטַלְתָּ אֶת הַסֻּלָּם מִתַּחְתַּי,

אָמַר לוֹ: רֵיקָא, אִי אַתָּה יוֹדֵעַ, שֶׁמֵּאֶמֶשׁ הָיִינוּ זְהִירִים בְּךָ.

 מִכָּאן אָמַר רַ' יְהוֹשֻׁעַ: לְעוֹלָם יִהְיוּ כָּל בְּנֵי אָדָם בְּעֵינֶיךָ כְּלִסְטִים, וֶהֱוֵי מְכַבְּדָם כְּרַבָּן גַּמְלִיאֵל.

(מסכת דרך ארץ רבה,  ג, ג.)

שאלות: 

  1. מה דעתך על המסקנה של הסיפור?
  2. מדוע מובא הסיפור הזה בגמרא? 
  3. "כבדהו וחשדהו" כיצד ניתן לממש בפועל את העיקרון הזה? 

מקור מספר 2

הלבבות נפתחים בקלות למעמד הפועלים, אבל הארנקים – לא כל כך. קשה עוד יותר לפתוח את דלתות ביתנו. 

(עמנואל לוינס, יהדות ומהפכה)

שאלות: 

  1. האמנם  קשה יותר לפתוח את דלתות ביתנו מאשר את הלבבות ואת הארנקים? מדוע? מה כוונתו של לוינס?

מקור מספר 3

הכנסת האורחים המוחלטת תובעת שאפתח את ביתי, לא רק לנוכרי, אלא אף לאחר המוחלט, הלא מוכר, האלמוני, ושאתן לו מקום, שאניח לו לבוא, שאניח לו להגיע ולהימצא במקום שאני מציע לו, בלי לבקש הדדיות, ואף לא את שמו. 

(ז’אק דרידה, על הכנסת האורחים,הוצאת רסלינג, תשס”ז  ) 

שאלות: 

  1. האם הדרישה של דרידה סבירה? 
  2. האם לדעתכם היא ניתנת לביצוע? 
  3. מה היחס בין הסיפור ובין דברי לוינאס ודרידה? עד כמה לפתוח וכמה להיזהר בהכנסת אורחים?

מקור מספר 4

האחים ר' אלימלך מליז'נסק ור' זושא מאַניפּוֹלי עשו יחד "גלות" ונדדו ממקום למקום ברגל וללא רכוש, כאנשים פשוטים.  כשהיו מגיעים אל לוּדמיר, נהגו להתארח אצל חסיד בשם ר' אהרן. לאחר שסיימו את ה"גלות" ושמם כבר התפרסם בעולם, יצאו האחים שוב אל לוּדמיר, והפעם באו בעגלה עם סוסים. כשחנו בכפר סמוך, בא אליהם עשיר אחד מן העיר והזמין אותם להתארח אצלו. אמרו לו האחים שלא ימתין להם אלא יחזור לביתו, והם יבואו אליו בעצמם.  ואולם כשהגיעו ללוּדמיר, פנו האחים אל ביתו של ר' אהרן ולא באו אל ביתו של העשיר. כשבא אליהם העשיר בטענה מדוע סירבו להזמנתו, אמרו לו האחים: "הרי אנחנו אותם השניים שהיו כאן גם בביקורים הקודמים, ובכל זאת, רק בפעם הזאת ביקשת שנבוא אל ביתך. והרי ההבדל בין ביקור זה לקודמיו הוא שעכשיו באנו בעגלה רתומה לסוסים. ואם כך, הכבוד שאתה מבקש להעניק אינו לנו אלא לעגלה ולסוסים. אנא ארח אצלך את העגלה והסוסים."

(סיפור חסידי) 

שאלות: 

  1. מה הם יחסי האורח/ מארחים שעולים מתוך הסיפור? 
  2.  מה מנסים ר' אלימלך מליז'נסק ור' זושא מאַניפּוֹלי ללמד את האיש העשיר? 
Print Friendly, PDF & Email
צוות אלול

צוות אלול

צוות בית המדרש אלול

נשמח לתגובות

קהל היעד: כלל הקוראים
נכתב על ידי: צוות אלול
צוות אלול מעלה תכנים רבים לאתר האינטרנט. הצוות מורכב מהעובדים והמתנדבים. 

שתפו

פוסטים נוספים בנושא

שאלה: שלום, כבית מדרש ללימוד משותף דתי-חילוני, בית מדרש שעוסק הרבה במחלוקות ובדרכים נכונות ופסולות של דיאלוג, אני רוצה את עזרתכם בלהבין משהו לקראת שיעור שאני מכינה. אני מדברת על הסיפור התלמודי המפורסם על המפגש בין רבי יוחנן וריש לקיש (בבלי בבא מציעא, דף פ"ד ע"א): מה יש לרבי יוחנן כל כך להיעלב? כל כך להתעצבן? ריש לקיש קיבל העלבה הרבה יותר חמורה בכך שרבי יוחנן הזכיר לו את ימיו כשודד והתייחס אליו כרבי של שודדים. מה יש לרבי יוחנן כל כך לכעוס, לגרום למותו של ריש לקיש, להתעלם מתחנוני אחותו? אשמח לשמוע את המחשבות שלכם בעניין. תודה, שירה.

לקריאה »

שאלה: שלום לכם בית מדרש אלול. אני שומעת עליכם דברים מאוד טובים מחברה שלי שלומדת אצלכם, ולכן אשמח לעצתכם. אני לומדת עכשיו 'ליווי רוחני' של חולים, תחום חדש יחסית בארץ. הייתי מעוניינת להוסיף למפגשי השיחה והתמיכה עם החולים גם סיפורים ממורשתנו היהודית. האם תוכלו להמליץ לי על משהו? בברכה, והמשיכו בדרככם זו! איילת סבו-עמר, חיפה

לקריאה »

שלחו שאלה

הרשמו לניוזלטר שלנו

באפשרותכם להירשם לרשימת התפוצה שלנו ולקבל בדיוור ישיר עדכונים. אנו לא מפיצים את כתובות הדואר לגורמים נוספים ועושים בהם שימוש אך ורק לפרסומים של העמותה.