טו בשבט תש"פ

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
Print Friendly, PDF & Email

נעים להכיר!

שלום וברכה,
הגעתי לאלול לפני שלושה חודשים, אחרי חמש עשרה שנות ניהול תוכנית 'מורשה'. בדומה לאלול, ביקשה התכנית להרחיב את השיח והלימוד הבית מדרשי ופעלה בעשרות רבות של בתי-הספר ברחבי הארץ. מאז הגעתי, אני בשתף בלתי פוסק של עשייה, להבטחת עתידה של אלול, להצמחתה ולהתחדשותה.
אלול חשובה בעייני כי היא אי של שפיות, לימוד מעמיק ושיח משמעותי בחברה שלנו. בטלטלות הפוקדות אותנו כמעט ולא נותר מקום לשיח ולימוד מכבד, המון רעש בחוץ ומעט לימוד והתחדשות.
אלול חשובה בעייני כי היא מאפשרת מפגש בין ציבורים שונים, בין זהויות, אמונות ודעות. מפגש הכרחי לחברה, שהקרעים בה הולכים ומאיימים על יכולת ההידברות בתוכה.
אלול חשובה בעייני כי היא משלבת בין לימוד ליצירה אומנותית. היצירה האומנותית מעשירה את הלימוד ומוסיפה נדבכים רגשיים שהלימוד והשיח חסרים. היצירה משלבת את הרגש ומפעילה את הדמיון, חושפת את הנסתר ומסייעת לבטא את מה שקשה לבטא במילים.

שנת הפעילות בעיצומה עם שפע של מוקדים ועשייה:
קהילות לומדות 10 קהילות, הנפגשות בכל שבוע, בירושלים ובכל רחבי הארץ. בית מדרש באקדמיה – נפתחו 6 קבוצות סטודנטים, במכללת קריית אונו, העוברות קורס בלמידה "בית מדרשית". הסטודנטים מתנסים ורוכשים מיומנות הנחייה. פדגוגיה חשובה להמשך דרכם המקצועית. תאטרון אלול – 120 הצגות לילדים המוצגות בכל רחבי הארץ. הצגות התאטרון, מעלות תכנים באופן חווייתי ופותחת דלת להמשך תהליך חינוכי. אנו פועלים לפתוח "חממה" לבוגרי בתי-ספר למשחק ובימוי בירושלים בה יפותחו הצגות לחט"ב ותיכונים. "מקורוק" – 32 קבוצות נוער, המשלבות למידה בית מדרשית ומשם ממשיכות ליצירה אישית מוזקאלית. "בשבילנו" – אנו פועלים לפתוח 3 קבוצות חדשות. נשים העוברות מסע של היכרות עם עצמן, עם שכנותיהן לאזור, עם החברה בישראל ועם נשים פורצות דרך, ומשם ממשיכות לפיתוח יוזמה אזורית משותפת. בית מדרש לסטודנטים – נפתחות 2 קבוצות חדשות, שיעברו אתנו מסע של למידה, מפגש ופיתוח יוזמות חדשות. עבודה שבגוף- בהובלת נעמה פלסר, עבודת גוף, נפש ורוח ברוח היהדות. ערבי עיון וספרות ועוד, ועוד, ועוד..

לאתגר הגדול של אלול אני קורא – לצאת מהחדר האינטימי אל כיכר השוק. זו המשימה, לצאת ולפגוש ציבורים מגוונים ולפתוח ביחד איתם צוהר ללימוד. מפגש ויצירה משותפת.

מאחל שנה של פעילות מעמיקה, מתרחבת וצומחת
גיא גרדי

השקת ספר "אור זרוע"
בליל חורף קר קיימנו באלול ערב השקה לספר החדש, שערכו מוקי צור וזיוה אופק, ויצא בהוצאת מוסד ביאליק, 'אור זרוע' פרקי אבות ופרקי חלוצים. הספר הוא פרי תהליך הלימוד בבית המדרש אלול, והוא ניסיון נועז וראשוני לחבר בין מסורת עם ישראל הקדמונית וחז"ל, אל מעשיהם פורצי הדרך של חלוצי הציונות והוגיה.
אל הערב הגיעו לומדי אלול לדורותיהם, קהל רחב וחניכי מכינת בית ישראל.
נהננו מהנחייתה של נעמה שקד, מנחה ותיקה באלול. ניגנה ושרה משירי ארץ ישראל היפה, דניאל קולבן. צילם ותיעד את כל היופי, מיכאל פויירשטיין. תודה לכם.
במהלך הערב הקיפו אותנו צילומיו של הצלם נינו הרמן, מתוך תערוכתו עיר. כפר. הכפר שלו, עם העיירה והקיבוץ, כמו ניהלו שיחה ביניהם.
וכפי שהיטיב מוקי לומר "שהאור הזרוע הזה יצמח, יגדל ויעשה לנו חברה יותר טובה".

תיאטרון אלול בארבע הצגות בכורה חדשות
בחג חנוכה האחרון, חגגנו את היציאה לאור של תוצרי חממת השחקניות שלנו. לפני שנה יצאנו לדרך במפגש לימוד עם בשמת ועם שלומי ועדי מנהלת התיאטרון, בנושא נשים ונשיות. במהלך החממה נפגשו השחקניות היוצרות עם אנשי מקצוע מתחום הבובות, החומר, המוזיקה, המחזאות ויצרו מופע יחיד, של סיפורים אישיים עם סיפורים מהמקורות. התהליך הגיע לסיומו בבית אורי צבי, ובפסטיבל אורות חנוכה בתיאטרון פסיק, עם הצגות מקוריות, מצחיקות ומרגשות לילדים.
ההצגות:

קסם חלות השבת
כתבו עדי בן זאב ורותי פינקלמן פרוחי
לגילאי 4 – 8
סיפורי סבתא
אדר ששון פנקסוביץ'
לגילאי 11 – 13
שיודעת לשאול ושאינה יודעת
נטע רוטנר
לגילאי 4 – 8
בת ציון במגדל
רינה קוורטין
לגילאי 10 – 12

מוזמנים ליצור איתנו קשר ונספר לכם עוד, כל ההצגות ניידות ויכולות להגיע עד אליכם!
פרטים נוספים – באתר WWW.ELUL.ORG.IL או במשרד 02-561-9436

………………………………………….




………………………………………….

בית המדרש המרכזי והוותיק עוסק השנה בנושא 'הבית'
במסגרת בית המדרש אנו נפגשים עם מרצים, סופרים, אדריכלים ודמויות מיוחדות, צופים בקטעי סרטים ויוצרים אמנות. עד כה נפגשנו עם צחי כהן (על מסכת סוכה במשנה), עם גיא גרדי (על בית היתומים של יאנוש קורצ'אק, ומשנתו החינוכית), עם הסופרת חיותה דויטש (על בית הסוהר והסרט 'חומות של תקווה'), ועם המשורר יונתן ברג (על בית בשירה). את המפגש האחרון סיימנו ב'קולאז'ים' אישיים ויצירתיים מגזרי ז'ורנאלים, ושיחה סביבם על נושא 'הבית שלי'.

אז מה לומדים בנושא הרחב של 'הבית'?
למדנו על סוגי 'בתים' ומגורים מיוחדים, והתחלנו בסוכה. הקדשנו חודש וחצי למסכת סוכה בתלמוד, לסיפורים מדהימים על סוכה מדופן של פילים חיים, ועוד כגון זה… לאחריה למדנו על אוהל, כולל מחאת 'בית זה אוהל' ומחאות אוהלים אחרות, על מערה, עם סרטים נלווים על מערות המקדשים המדהימים בדמנהור, איטליה, וסיימנו בטירה ומגדל.
משם עברנו לחלקי הבית, כגון גג, עם חובת המעקה והכנר שעליו, קירות ו'צרעת הבית', סף הבית, דלת ושער, כולל 'שער החוק' המסתורי של קפקא, ואז חלונות ו'יהדות חלונית' (בקמץ!). יצאנו גם לטיול בשכונת קרית היובל, עם הדרכה מתחלפת של חברי הקבוצה, ופגשנו גם את מפעילות המיזם הקהילתי ההתנדבותי והמרשים 'פאב המפלצת', ואת המחנך בן כנס, מנהל 'המכינה הקדם צבאית הירושלמית', שגם השיחה איתו הייתה מרתקת.

ומה הלאה? 
אנחנו לפני מפגשים על יחסי הזוגיות והמשפחה שחיה בבית, ולאחר מכן היחסים עם מה שמחוץ לבית ובסביבתו: הכנסת אורחים, חצר ויחסי שכנים, גינה, גינה קהילתית ומרחב שכונתי, מרחב כפרי ועירוני. בחלק השלישי של השנה נעבור ל'בית הלאומי' ולמקורות ומחלוקות הקשורות בציונות, במולדת כ'בית', ובמדינת ישראל. ולסיום: האם אנחנו מרגישים 'בבית' בחיים בכלל? נעקוב אחר ביטויים של חוויית 'ביתיות' לעומת 'גלות', 'גרות' ו'ניכור' בחיינו בעולם הזה, ומקורות ספרות, פילוסופיה, רגש ואמונה הנוגעים בכך.
קרנבל היצירתיות ו'ההגשות האישיות' מחכה לנו לחודש סיום השנה. יחי בית היוצר לנשמת האומה! הדרן עלך והדרך עלינו!

נפרדים ומודים…
בערב מרגש נפרדנו משלומית טורפז, שניהלה את אלול בשנים האחרונות, וראינו אותה מוסרת בברכה (ובנשימת הקלה) את מקל השליחים למחליף שלה – גיא גרדי. איש חינוך וממייסדי הקיבוץ העירוני 'בית ישראל' בגילה. גיא הוא ממקימי המכינה הקדם צבאית של 'בית ישראל', וניהל עד כה, במשך חמש עשרה שנה, את המפעל החינוכי הארצי 'מורשה', להטמעת ערכי יהדות חברתית במערכת החינוך. הוא בעל ניסיון עשיר בתחום החינוך היהודי והדיאלוג הבית מדרשי. נאחל לו הצלחה גדולה בהמשך הדרך!
בהזדמנות זו אנו מודים לשלומית על המהלך הגדול האחרון אותו יזמה והובילה השנה – המעבר ל'בית רשות הרבים', בית משותף לעמותות העוסקות בהתחדשות יהודית, בשכונת קרית היובל בירושלים. זה היה מהלך אמיץ וחלוצי של עזיבת קטמון ובחירה בחיזוק הפריפריה הירושלמית, ובשיתוף של האירגונים הפלורליסטיים בבית אחד. יחד עם עינבר בלוזר-שלם, בעידוד ובתמיכת ראש העיר, הפך החלום למציאות.

קשורים לזמן…
ט"ו בשבט

יַד אָבִיב בַּקֶּשֶׁר הַזֶּה… אָדָם מֵקִיץ מִשֵּׁנָה
וְרוֹאֶה: מוּל חַלּוֹנוֹ
עֵץ אַגָּס מְלַבְלֵב.
וּבִן-רֶגַע: הָהָר זֶה רָבַץ עַל הַלֵּב
הִתְפּוֹרֵר וְאֵינוֹ.

הֵן תָּבִין: לֹא יוּכַל הָאָדָם בְּאֶבְלוֹ הִתְעַקֵּשׁ
עַל פִּרְחוֹ הָאֶחָד שֶׁכָּמַשׁ
בִּנְשִׁיבַת הַסְּתָו הָאַכְזָר –
אִם אָבִיב מְפַיְּסוֹ וּמַגִּישׁ לוֹ, חַיֵּךְ וְהַגֵּשׁ
זֵר פְּרָחִים עֲנָקִי לְמוֹ חַלּוֹנוֹ מַמָּשׁ!

(עץ אגס, רחל)


צילום: מרים לוינוביץ

המשך חורף טוב,
צוות אלול

גיא גרדי, מרים לוינוביץ, עדי בן-זאב, שלומי פרלמוטר, שיר נתיב, צהלי טוביאל-שכטר ושרינה סאקס

              

Print Friendly, PDF & Email
צוות אלול

צוות אלול

צוות בית המדרש אלול

נשמח לתגובות

כתיבת תגובה

קהל היעד: כלל הקוראים
נכתב על ידי: צוות אלול
צוות אלול מעלה תכנים רבים לאתר האינטרנט. הצוות מורכב מהעובדים והמתנדבים. 

שתפו

פוסטים נוספים בנושא

שאלה: שלום, אנחנו קבוצת אומנים המשתפים פעולה למען שלום ישראלי–פלסטיני ויהודי-ערבי, והחלטנו לחקור ארגוני שלום דיאלוג והידברות שמחוץ למעגל המוכר לנו. קיבלנו עלכם המלצה חמה, כאירגון המציע דרכים מקוריות למפגש בין חילוניים ודתיים, ונשמח לשמוע מה תוכלו לתרום לנו מניסיונכם.

לקריאה »

שאלה: שלום, אני רבקה מקבוצת הסטודנטים לאמנות שלמדו השבוע עם מנחה מאלול. רוצים להודות לכם, היה מאוד מעניין ורלוונטי לאומנים הצעירים, ולבקש הרחבות שנוכל לשלוח להם (המנחה רמז לכל-מיני כיוונים…). אז אפשר עוד כמה מילים ממכם על הקשר בין רשב'י לעולם האמנות והיצירה המודרני? מלכתחילה לא הייתי מעלה זאת על דעתי, היה נראה לי שאלה עולמות שונים לגמרי, אבל השיחה פתחה לכולנו את התיאבון… תודה, רבקה

לקריאה »

שאלה: שלום למרכז להתחדשות יהודית 'אלול'! שמי אלי פרוינד, סטודנט להיסטוריה, וקראתי לאחרונה כמה מאמרים של אחד העם בקובץ 'על פרשת דרכים'. אני די מזדהה עם דבריו וניתוחיו (נראה לי שאתם ממש מממשים את דרכו ושאיפותיו, לא? תקנו אותי אם אני טועה). יחד עם זאת אני מעריך לא פחות הוגים ומנהיגים ציוניים אחרים, שהובילו זרמים שנחשבים מנוגדים ואף סותרים ממש לזרם 'הציונות הרוחנית-תרבותית' של אחד העם. כ'מרכז להתחדשות יהודית' אשמח לשמוע מה דעתכם, האם הרצל ו'הציונות המדינית' נמצא בניגוד עקרוני ובסתירה מובהקת לאחד העם? או אולי אלה רק הבדלי דגשים בתנועה משותפת? האם משה לילינבלום או אוסישקין ורופין ו'הציונות המעשית' בה דגלו הם בניגוד חזיתי לאחד העם ? והציונות הדתית? והציונות הסוציאליסטית? והציונות הלאומית הרויזיוניסטית? עד כמה הזרמים האלה ממש סותרים אחד את השני ? ממתין לתשובתכם, תודה.

לקריאה »

שלחו שאלה

הרשמו לניוזלטר שלנו

באפשרותכם להירשם לרשימת התפוצה שלנו ולקבל בדיוור ישיר עדכונים. אנו לא מפיצים את כתובות הדואר לגורמים נוספים ועושים בהם שימוש אך ורק לפרסומים של העמותה.