ילדות 1

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
Print Friendly, PDF & Email

מבוא: האם הילדות היא מחוז חפץ נוסטלגי או סיוט שיש להתבגר ולהתעורר ממנו? האם היא קטגוריה ביולוגית, פסיכולוגית או שיווקית? מתי היא בכלל הוגדרה כתקופה מובחנת ומי, או מה, הגדיר אותה? בין המצאת הדפוס למהפכה הצרפתית להולדת הקפיטליזם — כך התהווה מעמד הילדים. (נעה מנהיים) 

היחס האנושי לתקופת הילדות השתנה באופן משמעותי במהלך ההיסטוריה , ואולי אף במהלך חיינו. נצא למסע במחוזות הילדות ובמקורות העוסקים בהם ונבחן את ההיבטים של התקופה הזו כפי שהם משתקפים במקורות השונים. 

קהל יעד: מבוגרים

שאלת פתיחה: נסו להיזכר בחוויה אחת מכוננת מהילדות שלכם, שהשפיעה על מי שאתם היום. מה מאפיין את החוויה הזו? מדוע היא הייתה חוויה כה מכוננת?  

מקור מספר 1

חיק ילדות

שְׂמַח בָּחוּר בְּיַלְדוּתֶיךָ, וִיטִיבְךָ לִבְּךָ בִּימֵי בְחוּרוֹתֶיךָ, וְהַלֵּךְ בְּדַרְכֵי לִבְּךָ, וּבְמַרְאֵי עֵינֶיךָ; וְדָע, כִּי עַל-כָּל-אֵלֶּה יְבִיאֲךָ הָאֱלֹהִים בַּמִּשְׁפָּט. וְהָסֵר כַּעַס מִלִּבֶּךָ וְהַעֲבֵר רָעָה מִבְּשָׂרֶךָ  כִּי-הַיַּלְדוּת וְהַשַּׁחֲרוּת הָבֶל.

קהלת, פרק יא, פסוקים ט-י

שאלות: 

  1. כיצד מתאר מחבר קהלת את הילדות?
  2. מה דעתך על התיאור הזה?
  3. האם לדעתכם אפשר להביא למשפט אדם על דברים שעשה בתקופת ילדותו? 



מקור מספר 2


ישנה בחיק ילדות

יְשֵׁנָה בְחֵיק יַלְדוּת, לְמָתַי תִּשְׁכְּבִי?/ דְעִי כִּי נְעוּרִים כַּנְעוֹרֶת נִנְעֲרוּ!
הֲלָעַד יְמֵי השַׁחֲרוּת? קוּמִי צְאִי,/ רְאִי מַלְאֲכֵי שֵׂיבָה בְּמוּסָר שִׁחֲרוּ,
וְהִתְנַעֲרִי מִן הַזְמָן כַּצִפֳּרִים/ אֲשֶׁר מֵרְסִיסֵי לַיְלָה יִתְנַעֲרוּ.
דְאִי כַדְרוֹר לִמְצֹא דְרוֹר מִמַעֲלֵךְ/ וּמִתוֹלְדוֹת יָמִים כְּיַמִים יִסְעֲרוּ.
הֲיִי אַחֲרֵי מַלְכֵּך מְרַדֶּפֶת, בְּסוֹד/ נְשָׁמוֹת אֲשֶׁר אֶל טוּב ה' נָהֲרוּ!

יהודה הלוי

שאלות:

  1. כיצד מתאר יהודה הלוי את הילדות?
  2. מה מצפה לישנה בהמשך חייה?
  3. האם אתם מסכימים עם תיאור זה?

מקור מספר 3

הוּא [יהודה בן תימא] הָיָה אוֹמֵר, בֶּן חָמֵשׁ שָׁנִים לַמִּקְּרָא, בֶּן עֶשֶׂר לַמִּשְׁנָה, בֶּן שְׁלשׁ עֶּשְׂרֵה לַמִּצְוֹת, בֶּן חֲמֵשׁ עֶשְׂרֵה לַתַּלְמוּד, בֶּן שְׁמוֹנֶה עֶשְׂרֵה לַחֻפָּה, בּן עֶשְׂרִים לִרְדּוֹף, בֶּן שְׁלשִׁים לַכֹּחַ, בֶּן אַרְבָּעִים לַבִּינָה, בֶּן חֲמִשִּׁים לָעֵּצָה, בֶּן שִׁשִּׁים לַזִקְנָה, בֶּן שִׁבְעִים לַשֵּׂיבָה, בֶּן שְׁמוֹנִים לַגְּבוּרָה, בֶּן תִּשְׁעִים לָשׁוּחַ, בֶּן מֵאָה כְּאִלּוּ מֵת וְעָבַר וּבָטֵל מִן הָעוֹלָם.

מסכת אבות, פרק ה, משנה כא


שאלות:

  1. הביטו על הקטע. האם הדברים המיוחסים לכל שלב בהתבגרות נראים לכם תואמים את המהלכים המוכרים לכם מהחיים?
  2. באיזה מן השלבים אתם נמצאים? כיצד התיאור פוגש אתכם בנסיון חייכם?

מקור מספר 4

אני וסימון ומואיז הקטן

ולפעמים כשאני כך לבדי אני חוזר לסמטאות ילדותי 

אל נעורי שנעלמו עם השנים לחברים שלי ההם הישנים 

אני חוזר אל הצבעים והקולות אל העיניים התמימות והגדולות 

אני חוזר אל השכונה אל עץ התות אל עפיפון אדום אדום קשור לחוט 

היינו ילדים וזה היה מזמן אני וסימון ומואיז הקטן 

אני זוכר קולנוע רקס ביומיות ומרחוק פעמונים של כנסיות 

ואיך רדפנו על גגות אחרי יונים לעוף איתן רצינו עד לעננים 

ובגן השעשועים על נדנדות נשבענו אמונים לכל הילדות 

שיחקנו סמל וסוס ארוך וראשיות המלחמות היו אז לא אמיתיות 

היינו ילדים וזה היה מזמן אני וסימון ומואיז הקטן 

בנעלי שבת עם כובע של בארט ובעברית יפה עם עין ועם חית 

דהרנו על ענן עשוי מכריות ובאקדח פקקים הטבענו אוניות 

הייתי טרזן , וסימון ארול פלין ומואיז הקטן קפץ כמו גונגה דין 

ובלילות החורף הקרים מאוד היינו מתכסים בכל החלומות 

היינו ילדים וזה היה מזמן אני וסימון ומואיז הקטן 

עברו שנים מאז עכשיו העיר גדולה מסימון לא שומעים אפילו לא מילה 

ומואיז הקטן לאן הוא נעלם וגם קולנוע רקס כבר לא קיים 

אבל אני כשאני כך לבדי אני חוזר לסמטאות ילדותי 

אל נעורי שנעלמו עם השנים לחברים שלי ההם הישנים 

היינו ילדים וזה היה מזמן אני וסימון ומואיז הקטן.

מילים: יוסי בנאי לחן: חנן יובל

שאלות: 

  1. איך מצטיירת הילדות בשיר?
  2. נסו להיזכר במקום שהיה משמעותי עבורכם כילדים. ספרו עליו בחברותא.
Print Friendly, PDF & Email
צוות אלול

צוות אלול

צוות בית המדרש אלול

נשמח לתגובות

קהל היעד: כלל הקוראים
נכתב על ידי: צוות אלול
צוות אלול מעלה תכנים רבים לאתר האינטרנט. הצוות מורכב מהעובדים והמתנדבים. 

שתפו

פוסטים נוספים בנושא

שאלה: שלום, אנחנו קבוצת אומנים המשתפים פעולה למען שלום ישראלי–פלסטיני ויהודי-ערבי, והחלטנו לחקור ארגוני שלום דיאלוג והידברות שמחוץ למעגל המוכר לנו. קיבלנו עלכם המלצה חמה, כאירגון המציע דרכים מקוריות למפגש בין חילוניים ודתיים, ונשמח לשמוע מה תוכלו לתרום לנו מניסיונכם.

לקריאה »

שאלה: שלום, אני רבקה מקבוצת הסטודנטים לאמנות שלמדו השבוע עם מנחה מאלול. רוצים להודות לכם, היה מאוד מעניין ורלוונטי לאומנים הצעירים, ולבקש הרחבות שנוכל לשלוח להם (המנחה רמז לכל-מיני כיוונים…). אז אפשר עוד כמה מילים ממכם על הקשר בין רשב'י לעולם האמנות והיצירה המודרני? מלכתחילה לא הייתי מעלה זאת על דעתי, היה נראה לי שאלה עולמות שונים לגמרי, אבל השיחה פתחה לכולנו את התיאבון… תודה, רבקה

לקריאה »

שאלה: שלום למרכז להתחדשות יהודית 'אלול'! שמי אלי פרוינד, סטודנט להיסטוריה, וקראתי לאחרונה כמה מאמרים של אחד העם בקובץ 'על פרשת דרכים'. אני די מזדהה עם דבריו וניתוחיו (נראה לי שאתם ממש מממשים את דרכו ושאיפותיו, לא? תקנו אותי אם אני טועה). יחד עם זאת אני מעריך לא פחות הוגים ומנהיגים ציוניים אחרים, שהובילו זרמים שנחשבים מנוגדים ואף סותרים ממש לזרם 'הציונות הרוחנית-תרבותית' של אחד העם. כ'מרכז להתחדשות יהודית' אשמח לשמוע מה דעתכם, האם הרצל ו'הציונות המדינית' נמצא בניגוד עקרוני ובסתירה מובהקת לאחד העם? או אולי אלה רק הבדלי דגשים בתנועה משותפת? האם משה לילינבלום או אוסישקין ורופין ו'הציונות המעשית' בה דגלו הם בניגוד חזיתי לאחד העם ? והציונות הדתית? והציונות הסוציאליסטית? והציונות הלאומית הרויזיוניסטית? עד כמה הזרמים האלה ממש סותרים אחד את השני ? ממתין לתשובתכם, תודה.

לקריאה »

שלחו שאלה

הרשמו לניוזלטר שלנו

באפשרותכם להירשם לרשימת התפוצה שלנו ולקבל בדיוור ישיר עדכונים. אנו לא מפיצים את כתובות הדואר לגורמים נוספים ועושים בהם שימוש אך ורק לפרסומים של העמותה.