ילדות 3

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
Print Friendly, PDF & Email

קהל יעד: מבוגרים

מקור מספר 1

רבי אליעזר ברבי שמעון, עלו חמרים לעירו לקנות תבואה, וראו אותו יושב לפני התנור,

ואמו מביאה והוא אוכל, אימו מביאה והוא אוכל, עד שאכל את כל הכיכרות.

אמרו: ווי, נחש רע שורה במעיו של זה, דומה שהוא מביא רעבון לעולם.

שמע קולם. מה עשה להם?

לקח חמוריהם והעלם לראש הגג.

הלכו ואמרו לאביו.

אמר להם: אולי אמרתם לו דבר רע?

אמרו לו: היה יושב לפני התנור, ואמו מביאה והוא אוכל, עד שאכל את כל הכיכרות.

ואמרנו – ווי, נחש רע שורה במעיו של זה.

אמר להם: ושמא משלכם אכל?! וההוא שברא אותו, לא ברא לו מזונו?!

אף על פי כן, לכו ואימרו לו משמי והוא יוריד לכם.

הלכו ואמרו לו, והנס האחרון היה קשה מן הראשון.

כשהעלה אותם, העלה אחד אחד,

וכשהוריד אותם הוריד שניים שניים.

תרגום, פסיקתא דרב כהנא פיסקא יא, יח

שאלות:

  1. האם יש גבולות לנתינה?
  2. האם התפקיד ההורי הוא להזין על פי רצון הילד/ה או להציב גבולות?
  3. האם נכון למישהו מבחוץ להתערב?


מקור מספר 2

תפילה לאם בטרם שחרית

בְּשָׁעָה שֶׁאֲנִי עוֹמֶדֶת לְבַשֵׁל דַיְסַת סֹלֶת

הַסֶר מִמֶנִי כָּל מִינֵי מַחְשָׁבוֹת זָרוֹת

וּכְשֶׁאֲנִי נוֹגַעַת בְּגֵו הַתִינוֹק וַמַדָּה חֻמּוֹ

שֶׁיֵלְכוּ מִמֶנִי כָּל מִינֵי טְרָדוֹת

שֶׁלֹא יְבַלְבְּלוּ מַחְשְׁבוֹתַי.

וְתֵן לִי אֹמֶץ לְזַכֵּךְ פָּנַי

שֶׁיוּכַל כָּל אֶחָד מִיְלָדַי

לִרְאוֹת פָּנָיו בְּתוֹךְ פָּנַי

כְּמוֹ בְּמַרְאָה רְחוּצָה לִקְרַאת חַג

וְאֶת הַחֹשֶׁךְ הַמְשֻׁקָע מִפְּנִים

פָּנַי – כַּסֵה בְּאוֹר.

שֶׁלֹא תִפְקַע סַבְלָנוּתִי וְלֹא יֵחַר גְרוֹנִי

מִצְעָקָה מִתְחַבֶּטֶת וּמִתְעַבָּה

שֶׁלֹא יִהְיֶה לִי רִפְיוֹן יָדַיִם מוּל הַבִּלְתִי נוֹדַע

וְשֶׁלֹא יִפָּסֵק אַף לֹא לְרֶגַע

מַגַע בָּשָׂר בְּבָשָׂר בֵּינִי לְבֵין יְלָדַי

תֵן בִּי אַהֲבָתְךָ שֶׁיְהֵא בִּי דַי לַעֲמוֹד בְּפֶתַח הַבַּיִת וּלְחַלְקָה

בַּפַּשְׁטוּת בָּה פּוֹרְסִים לֶחֶם וּמוֹרְחִים חֶמְאָה כָּל בֹּקֶר

מֵחָדָשׁ נִיחוֹחַ חָלָב רוֹתֵחַ וְגוֹלֵשׁ וְרֵיחַ הַקָפֶה מְכַסִּים

עַל קָרְבַּן תוֹדָה וְקָרְבָּן תָמִיד

שֶׁאֵינִי יוֹדַעַת אֵיךְ נוֹתְנִים.

חוה פנחס-כהן

שאלות:

  1. נסו להגדיר לאילו תחומים מתייחס השיר.
  2. עם מה אתם מזדהים או לא מזדהים בתפילה הזו? 


מקור מספר 3

כִּי-יִהְיֶה לְאִישׁ בֵּן סוֹרֵר וּמוֹרֶה אֵינֶנּוּ שֹׁמֵעַ בְּקוֹל אָבִיו וּבְקוֹל אִמּוֹ וְיִסְּרוּ אֹתוֹ וְלֹא יִשְׁמַע אֲלֵיהֶם. וְתָפְשׂוּ בוֹ אָבִיו וְאִמּוֹ וְהוֹצִיאוּ אֹתוֹ אֶל-זִקְנֵי עִירוֹ וְאֶל-שַׁעַר מְקֹמוֹ. וְאָמְרוּ אֶל-זִקְנֵי עִירוֹ בְּנֵנוּ זֶה סוֹרֵר וּמֹרֶה אֵינֶנּוּ שֹׁמֵעַ בְּקֹלֵנוּ זוֹלֵל וְסֹבֵא. וּרְגָמֻהוּ כָּל-אַנְשֵׁי עִירוֹ בָאֲבָנִים וָמֵת וּבִעַרְתָּ הָרָע מִקִּרְבֶּךָ וְכָל-יִשְׂרָאֵל יִשְׁמְעוּ וְיִרָאוּ.

דברים, פרק כ"א פסוקים י"ח-כ"א

שאלות:

  1. מהו הקשר בין 'סורר ומורה' ל'זולל וסובא'?
  2. כיצד הזלילה והסביאה נקשרים לחוסר הציות להורים?

מקור מספר 4

קו העוני

כְּאִלּוּ אֶפְשָׁר לִמְתֹחַ קַו וְלוֹמַר: מִתַּחְתָּיו הָעֹנִי.

הִנֵּה הַלֶּחֶם שֶׁבְּצִבְעֵי אִפּוּר זוֹלִים

נִהְיָה שָׁחֹר

וְהַזֵּיתִים בְּצַלַּחַת קְטַנָּה

עַל מַפַּת הַשֻּׁלְחָן.

בָּאֲוִיר, עָפוּ יוֹנִים בִּמְטַס הַצְדָּעָה

לִצְלִילֵי הַפַּעֲמוֹן שֶׁבְּיַד מוֹכֵר הַנֵּפְט בָּעֲגָלָה הָאֲדֻמָּה,

וְהָיָה גַּם קוֹל הַנְּחִיתָה שֶׁל מַגְּפֵי הַגּוּמִי בָּאֲדָמָה הַבֻּצִּית.

הָיִיתִי יֶלֶד, בַּבַּיִת שֶׁקָּרְאוּ לוֹ צְרִיף,

בַּשְּׁכוּנָה שֶׁאָמְרוּ עָלֶיהָ מַעְבָּרָה.

הַקַּו הַיָּחִיד שֶׁרָאִיתִי הָיָה קַו הָאֹפֶק וּמִתַּחְתָּיו הַכֹּל נִרְאָה

עֹנִי.

רוני סומק

שאלות:

  1. כיצד מתבטאים יחסי הורים ילדים בבית שאין בו רווחה חומרית? האם כסף הוא תנאי לנתינה הורית?
  2. מהי חווית הילדות אותה מתאר המשורר רוני סומק?

רעיון לפעילות אסיף:

כל אחד מלמד משחק / שיר או מספר אנקדוטה מילדותו.

Print Friendly, PDF & Email
צוות אלול

צוות אלול

צוות בית המדרש אלול

נשמח לתגובות

כתיבת תגובה

קהל היעד: כלל הקוראים
נכתב על ידי: צוות אלול
צוות אלול מעלה תכנים רבים לאתר האינטרנט. הצוות מורכב מהעובדים והמתנדבים. 

שתפו

פוסטים נוספים בנושא

שלחו שאלה

הרשמו לניוזלטר שלנו

באפשרותכם להירשם לרשימת התפוצה שלנו ולקבל בדיוור ישיר עדכונים. אנו לא מפיצים את כתובות הדואר לגורמים נוספים ועושים בהם שימוש אך ורק לפרסומים של העמותה.