כמה מילים על חנוכה ואור/ חוה פנחס-כהן

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
Print Friendly, PDF & Email

סדנת הכתיבה בהנחייתה של חוה פנחס-כהן בבית מדרש "אלול", לא הפסיקה לרגע את 

הפעילות שלה בכל זמן הקורונה מתוך הבנה שלמרות שהעולם סביב עצר את פעילותו, 

אנחנו ממשיכים לכתוב, אך לא רק הכתיבה, אלא הכתיבה על הכתיבה בתקופה שונה 

ומאתגרת מתמיד. הסדנה פתוחה לשירה ולפרוזה, שתיהן אחיות באומנויות המילה, 

ומתייחסות לעולמו של הכותב בעת הזאת. לעת עתה שניים מהכותבים נמצאים בתהליכים 

לקראת הוצאת ספר ראשון לאור. 

אנו נפגשים בהתמדה באמצעות הזום, מדי יום ב' בין השעות 18:00-21:00 קוראים 

וכותבים. 

כמה מילים על חנוכה ואור.

בימים אלה, הבנתי לראשונה שהאור, אינו מובן מאליו. הפעולה הראשונה שעושה אלוהים 

בעולם של תוהו ובוהו היא יצירת האור "ויאמר אלוהים יהי אור ויהי אור. וירא אלוהים 

את האור כי טוב ויבדל אלוהים בין האור לבין החושך" , כדי שיהיה אור בעולם, מסתבר 

שצריכה להתקיים פעולה. מישהו צריך לפעול ולהביא את האור, הוא אינו מובן מאליו, 

ועניין שני, עצם ההבדלה בין האור לבין החושך, היא הבחנה גם ב"טוב". לא רק שהאור 

הוא טוב, אלא, שהאור מאפיין את מושג הטוב והטוב, קשור במוסר. יצירת האור מביאה 

ומאותו רגע מגיעה לעולם היצירה השנייה של אלוהים, יצירת הזמן. האור והזמן נשמעים 

כמובנים מאליהם, אך לא. על פי סדר הבריאה כפי שהוא מופיע בבראשית, ברגע שיש 

הבדלה בין אור לחושך, נוצר הזמן. אך לא היינו יודעים כל אלה, אלמלא היו נכתבים 

בבראשית באות העברית ועל זה אמר לנו ספר יצירה, מהקדומים שבספרים: "וברא את 

עולמו בשלושה ספרים: בספר וספר וסיפור". ספר הוא אוצר הזיכרון האנושי, הספר 

מציין את המספרים, את הכמות ואת יכולת ספירת הזמן והסיפור הוא מה שיעשה האדם 

בכל זה, הוא יספר לאחרים וימשיך הלאה. 

בחנוכה הבא עלינו לטובה, אולי נצליח לקשור את האור לזמן ולסיפור ולצאת מהמצור של המגפה

אל האור הראשון, הטוב והמיטיב. 

חנוכה תשפא | דצמבר 2020

Print Friendly, PDF & Email
צוות אלול

צוות אלול

צוות בית המדרש אלול

נשמח לתגובות

כתיבת תגובה

קהל היעד: כלל הקוראים
נכתב על ידי: צוות אלול
צוות אלול מעלה תכנים רבים לאתר האינטרנט. הצוות מורכב מהעובדים והמתנדבים. 

שתפו

פוסטים נוספים בנושא

שאלה: שלום, אנחנו קבוצת אומנים המשתפים פעולה למען שלום ישראלי–פלסטיני ויהודי-ערבי, והחלטנו לחקור ארגוני שלום דיאלוג והידברות שמחוץ למעגל המוכר לנו. קיבלנו עלכם המלצה חמה, כאירגון המציע דרכים מקוריות למפגש בין חילוניים ודתיים, ונשמח לשמוע מה תוכלו לתרום לנו מניסיונכם.

לקריאה »

שאלה: שלום, אני רבקה מקבוצת הסטודנטים לאמנות שלמדו השבוע עם מנחה מאלול. רוצים להודות לכם, היה מאוד מעניין ורלוונטי לאומנים הצעירים, ולבקש הרחבות שנוכל לשלוח להם (המנחה רמז לכל-מיני כיוונים…). אז אפשר עוד כמה מילים ממכם על הקשר בין רשב'י לעולם האמנות והיצירה המודרני? מלכתחילה לא הייתי מעלה זאת על דעתי, היה נראה לי שאלה עולמות שונים לגמרי, אבל השיחה פתחה לכולנו את התיאבון… תודה, רבקה

לקריאה »

שאלה: שלום למרכז להתחדשות יהודית 'אלול'! שמי אלי פרוינד, סטודנט להיסטוריה, וקראתי לאחרונה כמה מאמרים של אחד העם בקובץ 'על פרשת דרכים'. אני די מזדהה עם דבריו וניתוחיו (נראה לי שאתם ממש מממשים את דרכו ושאיפותיו, לא? תקנו אותי אם אני טועה). יחד עם זאת אני מעריך לא פחות הוגים ומנהיגים ציוניים אחרים, שהובילו זרמים שנחשבים מנוגדים ואף סותרים ממש לזרם 'הציונות הרוחנית-תרבותית' של אחד העם. כ'מרכז להתחדשות יהודית' אשמח לשמוע מה דעתכם, האם הרצל ו'הציונות המדינית' נמצא בניגוד עקרוני ובסתירה מובהקת לאחד העם? או אולי אלה רק הבדלי דגשים בתנועה משותפת? האם משה לילינבלום או אוסישקין ורופין ו'הציונות המעשית' בה דגלו הם בניגוד חזיתי לאחד העם ? והציונות הדתית? והציונות הסוציאליסטית? והציונות הלאומית הרויזיוניסטית? עד כמה הזרמים האלה ממש סותרים אחד את השני ? ממתין לתשובתכם, תודה.

לקריאה »

שלחו שאלה

הרשמו לניוזלטר שלנו

באפשרותכם להירשם לרשימת התפוצה שלנו ולקבל בדיוור ישיר עדכונים. אנו לא מפיצים את כתובות הדואר לגורמים נוספים ועושים בהם שימוש אך ורק לפרסומים של העמותה.