לימוד על נתינה סביב המדורה / מירב יצחק

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
Print Friendly, PDF & Email

אתמול בערב נאספנו למדורה עם כפר הסטודנטים של שכונת ארמון הנציב ולימוד משותף של אלול.

יש משהו בישיבה סביב מדורה שמיד יוצר תחושה של קרבה וחברותא. אולי הדבר קשור בדרך בה החום של המדורה עוטף יחד את כל הנוכחים סביבה. אולי אור הכמעט מיסטי שהיא משרה על פני האנשים- אור מועט יחסית, אך בחשכת הלילה הוא מגלה הרבה.

השיחה נסובה על נושא הנתינה והתנדבות, ודווקא על התחושות הקשות יותר שהיא לעיתים מעלה: התחושה שהתנדבות כמוה כהתנשאות על החלש; או הקושי שאנו חווים כשאנו מרגישים כי ההתנדבות שלנו אינה באמת יוצרת שינוי מהותי במציאות חייו של האחר. כהמשך לכך עיינו יחד בסיפור "שלמה והעני" מתוך "ספר הדמיונות של היהודים" מאת פנחס שדה. הסיפור הזכיר לנו גם את מושג הצדק, שכה חיוני לחברה בריאה, וכיצד גם הוא בא לידי ביטוי בפעולות התנדבות. סיכמנו את הלימוד בכך שהתנדבות מהווה שליח לקיום הצדק בחברה, ובדומה לו, גם אם היא נתקלת בקשיים, ההתנדבות הינה חיונית לקיומה של חברה בריאה ומאוחדת. 

נקודה שאהבתי במיוחד באגדת "שלמה והעני" שלמדנו הייתה כאשר העני ישב ערום על ראש ההר הקפוא במשך לילה תמים "ואירע שבחצות-לילה העלתה אישה אחת אור במנורתה, בביתה שלמרגלות ההר, ונראה האור בחלון, והיה העני מסתכל מרחוק באותו אור ומתנחם מעט". האישה שהדליקה לעצמה אור בחלון ביתה לא יכלה לדעת כיצד הפעולה הפשוטה שלה עזרה לאדם אחר, לא רחוק ממנה, הנמצא במצוקה. 

אנקדוטה זו בסיפור התחברה עבורי לסיפור שסיפרה אחת מחברות הכפר על חווית ההתנדבות האישית שלה. כיצד במשך שנה שלמה התנדבה במועדונית לילדי עולים, בלי להרגיש שהפעילות שלה יוצרת שינוי משמעותי בחייהם. על כן בסוף השנה התפלאה כאשר הילדים סיפרו לה כמה נהנו מהמועדונית, וכמה היא הייתה משמעותית בחייהם.

פעמים רבות נראה לנו כי ההתנדבות שלנו לסייע לאדם אחר אינה משפיעה בהרבה. אולם, כמו הנר שחימם את העני, וכמו המדורה שאורה המועט מגלה הרבה, כך גם השפעתה של ההתנדבות יכולה להיות גדולה הרבה יותר מכפי שנראה לנו. 

24.11.2020 ירושלים

Print Friendly, PDF & Email
צוות אלול

צוות אלול

צוות בית המדרש אלול

נשמח לתגובות

כתיבת תגובה

קהל היעד: כלל הקוראים
נכתב על ידי: צוות אלול
צוות אלול מעלה תכנים רבים לאתר האינטרנט. הצוות מורכב מהעובדים והמתנדבים. 

שתפו

פוסטים נוספים בנושא

שאלה: שלום, אנחנו קבוצת אומנים המשתפים פעולה למען שלום ישראלי–פלסטיני ויהודי-ערבי, והחלטנו לחקור ארגוני שלום דיאלוג והידברות שמחוץ למעגל המוכר לנו. קיבלנו עלכם המלצה חמה, כאירגון המציע דרכים מקוריות למפגש בין חילוניים ודתיים, ונשמח לשמוע מה תוכלו לתרום לנו מניסיונכם.

לקריאה »

שאלה: שלום, אני רבקה מקבוצת הסטודנטים לאמנות שלמדו השבוע עם מנחה מאלול. רוצים להודות לכם, היה מאוד מעניין ורלוונטי לאומנים הצעירים, ולבקש הרחבות שנוכל לשלוח להם (המנחה רמז לכל-מיני כיוונים…). אז אפשר עוד כמה מילים ממכם על הקשר בין רשב'י לעולם האמנות והיצירה המודרני? מלכתחילה לא הייתי מעלה זאת על דעתי, היה נראה לי שאלה עולמות שונים לגמרי, אבל השיחה פתחה לכולנו את התיאבון… תודה, רבקה

לקריאה »

שאלה: שלום למרכז להתחדשות יהודית 'אלול'! שמי אלי פרוינד, סטודנט להיסטוריה, וקראתי לאחרונה כמה מאמרים של אחד העם בקובץ 'על פרשת דרכים'. אני די מזדהה עם דבריו וניתוחיו (נראה לי שאתם ממש מממשים את דרכו ושאיפותיו, לא? תקנו אותי אם אני טועה). יחד עם זאת אני מעריך לא פחות הוגים ומנהיגים ציוניים אחרים, שהובילו זרמים שנחשבים מנוגדים ואף סותרים ממש לזרם 'הציונות הרוחנית-תרבותית' של אחד העם. כ'מרכז להתחדשות יהודית' אשמח לשמוע מה דעתכם, האם הרצל ו'הציונות המדינית' נמצא בניגוד עקרוני ובסתירה מובהקת לאחד העם? או אולי אלה רק הבדלי דגשים בתנועה משותפת? האם משה לילינבלום או אוסישקין ורופין ו'הציונות המעשית' בה דגלו הם בניגוד חזיתי לאחד העם ? והציונות הדתית? והציונות הסוציאליסטית? והציונות הלאומית הרויזיוניסטית? עד כמה הזרמים האלה ממש סותרים אחד את השני ? ממתין לתשובתכם, תודה.

לקריאה »

שלחו שאלה

הרשמו לניוזלטר שלנו

באפשרותכם להירשם לרשימת התפוצה שלנו ולקבל בדיוור ישיר עדכונים. אנו לא מפיצים את כתובות הדואר לגורמים נוספים ועושים בהם שימוש אך ורק לפרסומים של העמותה.