משהו נעלם שבתוך נשמתי/ צבי גילת

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
Print Friendly, PDF & Email

את גורדון הכרתי לראשונה ב'אלול'. בלומדנו את אחד מספרי התנ"ך, מנחה הקבוצה, גרא טוביה הזכור לטוב, הביא מכתב של גורדון ומתוכו דלה את הפנינה: "חושבים אנחנו כי בגַלוֹתנו רעיונות חדשים בתנ"כ, הרי אנחנו מפרשים אותו. אבל על פי האמת הדבר הוא להפך: התנ"כ הגלוי הוא פירוש לתנ"כ הנעלם שבתוך נשמתנו".
קראו בבקשה שוב את המשפט הזה. גם אני קראתי אותו שוב ושוב. משהו חדר בי כשקראתי אותו. משהו שהוא עמוק מהתעוררות שכלית, שאינו התפעמות ממה שנראה, לכאורה, כהצדקה של 'הקריאה היחפה'. יכול להיות שהמשפט הזה של גורדון, הניע בעצמו "משהו נעלם שבתוך נשמתי".
מאז אני לומד את גורדון כמה וכמה שנים (איך שהזמן עובר, איך שהזמן נוהר…) בקבוצה בהנחיית נעמה ב'אלול'. לפעמים אני מוצא משהו בדבריו שיש לי העוז ללמד אותו לאחרים, כי אני יודע שהוא כבר חלק ממני.
משהו לאט לאט מתפתח – או, נכון יותר, נחשף – בי, ובקבוצת החברים הלומדים אותו, איתי, בצוותא.
פלא: איש כזה חי בינינו, כאן, על אותה אדמה. "חי" הוא מילה שהיא גם עבר וגם הווה. אני יודע שהוא אחד המורים הגדולים המעטים שלי לחיים. מורה חי.
לפעמים, כשאני קורא את מאמריו, אני מרגיש את עודף המילים, אבל זה מובן לי. זה המאמץ לומר משהו על דבר שבעצם אינו במילים, אבל הוא נוכח וחי. אולי כי בקוראי את גורדון אני בעצם קורא פירוש לגורדון הנעלם, החי, שבתוך נשמתנו.

Print Friendly, PDF & Email
צוות אלול

צוות אלול

צוות בית המדרש אלול

נשמח לתגובות

כתיבת תגובה

קהל היעד: כלל הקוראים
נכתב על ידי: צבי גילת
מנחה-לימוד, חבר בקהילה לומדת גורדון ב'אלול'. סופר. מתגורר במבשרת

שתפו

פוסטים נוספים בנושא

שאלה: שלום, אנחנו קבוצת אומנים המשתפים פעולה למען שלום ישראלי–פלסטיני ויהודי-ערבי, והחלטנו לחקור ארגוני שלום דיאלוג והידברות שמחוץ למעגל המוכר לנו. קיבלנו עלכם המלצה חמה, כאירגון המציע דרכים מקוריות למפגש בין חילוניים ודתיים, ונשמח לשמוע מה תוכלו לתרום לנו מניסיונכם.

לקריאה »

שאלה: שלום, אני רבקה מקבוצת הסטודנטים לאמנות שלמדו השבוע עם מנחה מאלול. רוצים להודות לכם, היה מאוד מעניין ורלוונטי לאומנים הצעירים, ולבקש הרחבות שנוכל לשלוח להם (המנחה רמז לכל-מיני כיוונים…). אז אפשר עוד כמה מילים ממכם על הקשר בין רשב'י לעולם האמנות והיצירה המודרני? מלכתחילה לא הייתי מעלה זאת על דעתי, היה נראה לי שאלה עולמות שונים לגמרי, אבל השיחה פתחה לכולנו את התיאבון… תודה, רבקה

לקריאה »

שאלה: שלום למרכז להתחדשות יהודית 'אלול'! שמי אלי פרוינד, סטודנט להיסטוריה, וקראתי לאחרונה כמה מאמרים של אחד העם בקובץ 'על פרשת דרכים'. אני די מזדהה עם דבריו וניתוחיו (נראה לי שאתם ממש מממשים את דרכו ושאיפותיו, לא? תקנו אותי אם אני טועה). יחד עם זאת אני מעריך לא פחות הוגים ומנהיגים ציוניים אחרים, שהובילו זרמים שנחשבים מנוגדים ואף סותרים ממש לזרם 'הציונות הרוחנית-תרבותית' של אחד העם. כ'מרכז להתחדשות יהודית' אשמח לשמוע מה דעתכם, האם הרצל ו'הציונות המדינית' נמצא בניגוד עקרוני ובסתירה מובהקת לאחד העם? או אולי אלה רק הבדלי דגשים בתנועה משותפת? האם משה לילינבלום או אוסישקין ורופין ו'הציונות המעשית' בה דגלו הם בניגוד חזיתי לאחד העם ? והציונות הדתית? והציונות הסוציאליסטית? והציונות הלאומית הרויזיוניסטית? עד כמה הזרמים האלה ממש סותרים אחד את השני ? ממתין לתשובתכם, תודה.

לקריאה »

שלחו שאלה

הרשמו לניוזלטר שלנו

באפשרותכם להירשם לרשימת התפוצה שלנו ולקבל בדיוור ישיר עדכונים. אנו לא מפיצים את כתובות הדואר לגורמים נוספים ועושים בהם שימוש אך ורק לפרסומים של העמותה.