שאלה: האם לבית מדרש אלול השקפה ציונית, או פוסט ציונית (ופוסט מודרנית)?

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
Print Friendly, PDF & Email

תשובה:

שלום לך, 

בקצרה, כל אחד מבאי אלול רואה את הלימוד והדיאלוג עם המקורות בדרכו הוא, ואין מטרה משותפת המחייבת את כולם. אבל אפשר לומר שכדרך כלל, אלול נוטה לעמדה ציונית, כלומר רואה עצמו חלק ושותף בחיזוק והשבחת המדינה היהודית הדמוקרטית, המפעל ההירואי של אבותינו וסבותינו שהקימו את המדינה הזו לאחר השואה, ופיתוח 'תרבות יהודית דמוקרטית'. בתורנו אנו ממשיכים ומעצבים את 'הבית הלאומי' הזה כמיטב יכולתנו וטעמנו, 'עיצוב פנים' ועיצוב תרבות ורוח, חינוך ויצירה, יופי וחכמה וצדק ושלום, בהשראת המיטב שאנו יכולים להפיק מעצמנו, והמיטב שאנו יכולים לקבל מהמסורת היהודית העשירה, מארון הספרים ומכמני הזיכרון היהודי ההיסטורי ודמויות המופת של כל הדורות, יחד עם מיטב הישגי התרבות העולמית כולה. 

בשאלה הזכרת פוסט ציונות ופוסט מודרניזם בצמידות, כמעט כ'שמות נרדפים' במדינת ישראל. ואכן הרבה מהביקורת הפוסט ציונית על הציונות נובעת ממקורות מחשבה וביקורת פוסט מודרניים, כמו ביקורת הרעיון הלאומי והמדינה הלאומית, האתוסים והמיתוסים המומצאים של התרבות הלאומית 'המקורית', המוסדות הלאומיים, לצד המוסדות החברתיים הרשמיים והלגיטימיים בכלל, כגון מוסדות 'התרבות', האוניברסיטה ומוסדות המחקר המדעי 'האובייקטיבי', וועדות הפרסים וחלוקת הכספים הציבוריים, הגדרות ה'קאנון' והקריטריונים, ההירארכיה האיכותית, הגבוה והנמוך, תחומי הלגיטימיות והסטייה, הראוי והמגונה בנושאים שונים (מיניות למשל), ביקורת היומרות והמבנים המודרניים 'הדכאניים' של בית הספר, בית המשוגעים, בית החולים, בית הסוהר, בית המשפט, וכדומה. אבל חשוב לציין שלושה דברים: 

א – יש ביקורת פוסט ציונית שאינה אנטי ציונית, אלא מחייבת את הציונות, ובוחנת מהם האתגרים לעם היהודי ולציונות בתקופה הגלובאלית החדשה שלאחר הקמת המדינה, תקופה עם מאפיינים 'פוסט מודרניים'. ב – יש ביקורת פוסט ציונית שאינה פוסט מודרנית רלטיביסטית בבסיסה אלא רואה את עצמה כמודרנית ומושמעת בשם ערכים מוחלטים, ערכי המודרניות, ההשכלה הביקורתית והנאורות, ההומאניזם, הליבראליזם, החירות והשוויון, זכויות האדם, הדמוקרטיה, הסוציאל-דמוקרטיה, וכד'. ג – יש ביקורת על הציונות הדמוקרטית המודרנית שמושמעת בשם שומרי המסורת היהודית עצמה, כגון העמדה החרדית, או העמדה הדתית-לאומית 'האולטרה-ציונית' 'המשיחית' או 'הפוסט-ציונית מימין', המעדיפה ערכים דתיים קדם מודרניים על פני דמוקרטיה ליברלית מודרנית שלהערכתם זמנה עבר.

באלול אפשר למצוא את כל הסוגים האלה של 'פוסט ציונים', ועוד אחרים, אבל רוב רובם של הלומדים הם ציונים, על אף שגם הם ציונים מסוגים שונים… זה התבטא גם במחלוקות ציוניות גדולות בתוך בית המדרש בזמני המשברים האידאולוגיים והפוליטיים בישראל מאז הקמת אלול: מחלוקות על ההתנחלויות, על הדרך להתייחס לאינתיפאדה הפלסטינית הראשונה, ועל הסכמי אוסלו, על המשמעות של רצח רבין, על האינתיפאדה והטרור שאחרי ניסיון הפשרה של ברק עם ערפאת בקמפ דיויד, על 'ההתנתקות' של שרון מרצועת עזה וחורבן גוש קטיף, וכן הלאה… מחלוקות, וכולן מתוך קשב ודיאלוג, כבוד הדדי ותחושת שותפות ואחריות עמוקה לעם שלנו ולעתידו, מחלוקות 'אלול ואלו', כמסורת אלול.

Print Friendly, PDF & Email
צוות אלול

צוות אלול

צוות בית המדרש אלול

נשמח לתגובות

כתיבת תגובה

קהל היעד: כלל הקוראים
נכתב על ידי: צוות אלול
צוות אלול מעלה תכנים רבים לאתר האינטרנט. הצוות מורכב מהעובדים והמתנדבים. 

שתפו

פוסטים נוספים בנושא

שאלה: שלום, אנחנו קבוצת אומנים המשתפים פעולה למען שלום ישראלי–פלסטיני ויהודי-ערבי, והחלטנו לחקור ארגוני שלום דיאלוג והידברות שמחוץ למעגל המוכר לנו. קיבלנו עלכם המלצה חמה, כאירגון המציע דרכים מקוריות למפגש בין חילוניים ודתיים, ונשמח לשמוע מה תוכלו לתרום לנו מניסיונכם.

לקריאה »

שאלה: שלום, אני רבקה מקבוצת הסטודנטים לאמנות שלמדו השבוע עם מנחה מאלול. רוצים להודות לכם, היה מאוד מעניין ורלוונטי לאומנים הצעירים, ולבקש הרחבות שנוכל לשלוח להם (המנחה רמז לכל-מיני כיוונים…). אז אפשר עוד כמה מילים ממכם על הקשר בין רשב'י לעולם האמנות והיצירה המודרני? מלכתחילה לא הייתי מעלה זאת על דעתי, היה נראה לי שאלה עולמות שונים לגמרי, אבל השיחה פתחה לכולנו את התיאבון… תודה, רבקה

לקריאה »

שאלה: שלום למרכז להתחדשות יהודית 'אלול'! שמי אלי פרוינד, סטודנט להיסטוריה, וקראתי לאחרונה כמה מאמרים של אחד העם בקובץ 'על פרשת דרכים'. אני די מזדהה עם דבריו וניתוחיו (נראה לי שאתם ממש מממשים את דרכו ושאיפותיו, לא? תקנו אותי אם אני טועה). יחד עם זאת אני מעריך לא פחות הוגים ומנהיגים ציוניים אחרים, שהובילו זרמים שנחשבים מנוגדים ואף סותרים ממש לזרם 'הציונות הרוחנית-תרבותית' של אחד העם. כ'מרכז להתחדשות יהודית' אשמח לשמוע מה דעתכם, האם הרצל ו'הציונות המדינית' נמצא בניגוד עקרוני ובסתירה מובהקת לאחד העם? או אולי אלה רק הבדלי דגשים בתנועה משותפת? האם משה לילינבלום או אוסישקין ורופין ו'הציונות המעשית' בה דגלו הם בניגוד חזיתי לאחד העם ? והציונות הדתית? והציונות הסוציאליסטית? והציונות הלאומית הרויזיוניסטית? עד כמה הזרמים האלה ממש סותרים אחד את השני ? ממתין לתשובתכם, תודה.

לקריאה »

שלחו שאלה

הרשמו לניוזלטר שלנו

באפשרותכם להירשם לרשימת התפוצה שלנו ולקבל בדיוור ישיר עדכונים. אנו לא מפיצים את כתובות הדואר לגורמים נוספים ועושים בהם שימוש אך ורק לפרסומים של העמותה.