שכנות: גבולות. דף לימוד 2

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
Print Friendly, PDF & Email

בניין שלםסדרת דפי לימוד בנושא שכנות

קהל יעד: מבוגרים

מקור 1

מתוך: שטיסל, עונה שלישית, יוצרים: יהונתן אינדורסקיאורי אלון, YES

מה משמעות הגבולות בין שכנים? 

האם אתם מכירים סיפורים אישיים על סכסוכי שכנים על גבול? 

האם גבולות בין שכנים חשובים לשכנות טובה, או דווקא להפך?

מקור 2

משנת השותפין
הַשֻּׁתָּפִין שֶׁרָצוּ לַעֲשׂוֹת מְחִצָּה בֶּחָצֵר,
בּוֹנִין אֶת הַכֹּתֶל בָּאֶמְצַע.
מָקוֹם שֶׁנָּהֲגוּ לִבְנוֹת גָּוִיל, גָּזִית, כְּפִיסִין, לְבֵנִים – בּוֹנִים.
הַכֹּל כְּמִנְהַג הַמְּדִינָה.
בְּגָוִיל – זֶה נוֹתֵן שְׁלשָׁה טְפָחִים, וְזֶה נוֹתֵן שְׁלשָׁה טְפָחִים.
בְּגָזִית – זֶה נוֹתֵן טִפְחַיִם וּמֶחֱצָה, וְזֶה נוֹתֵן טִפְחַיִם וּמֶחֱצָה.
בִּכְפִיסִין – זֶה נוֹתֵן טִפְחַיִם, וְזֶה נוֹתֵן טִפְחַיִם.
בִּלְבֵנִים – זֶה נוֹתֵן טֶפַח וּמֶחֱצָה, וְזֶה נוֹתֵן טֶפַח וּמֶחֱצָה.
לְפִיכָךְ אִם נָפַל הַכֹּתֶל, הַמָּקוֹם וְהָאֲבָנִים שֶׁל שְׁנֵיהֶם.

משנה בבא בתרא א׳:א׳

פירוש מילים

בחצר  -חצר משותפת למספר בתים, שפתחי כולם פונים אליה

גויל –  אבנים לא מסותתות

גזית –  אבנים מסותתות

כפיסין – אריח, חצי לְבֵנה

בבבלי מפרשים את במילה מחיצה עם שתי אפשרויות. גודא כלומר גדר או פלוגתא מלשון לחלוקה.

מה ההבדל בין גדר שמפרידה לבין פלוגתא שמחלקת לדעתכם?

המילה מחיצה יכולה לציין חלוקה בין חצאים, או חציצה. איך אתם רואים גבול? 

האם יכול להיות מצב שהגבול שומר על כל צד? ומה עושים אם לא מסכימים על הגבול?

מקור 3

פרשת במדבר

חוות בודדים בנגב

לינה משותפת בקיבוץ געש

לפניכן שתי צורות חיים שונות: חוות בודדים, וקומונה-קבוצה. איפה הייתם ממקמים את עצמכם ביחס בין שתי הקצוות הללו?

מקור 4

הכרזת עצמאות / מואיז בן הראש
אני מדינה של
איש אחד
בארצי אני סובלני
כלפי כולם
מדינתי היא חילונית ודתית
פונדמנטליסטית וליברלית
אני עורך בחירות כשרצוני בכך
ועובר את הגבול ללא בעיות
אין לי נציגות באו”ם
ואיני גורם בעיות לאיש
בארצי אני ראש הממשלה
והמהגר הנצחי
אני לוקח אתי את גבולותיי לכל מקום
וממשלתי אינה מבקשת ממני תוספת תקציב
אני מדינה של איש אחד
לעולם איני מכריז על מלחמה
אין לי דרישות טריטוריאליות
מהמדינות השכנות לי
אני מדינה של איש אחד
שמסתדר טוב מאוד עם אשתו.

© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם
www.acum.org.il
מואיז בן הראש, משם באתי, הוצאת מובן, 2008

בשיר הדובר מכריז על כך שהוא לוקח את כל גבולותיו עם עצמו. 

בהמשך להתבוננות שלנו על גבולות ומחיצות, 

מה המשאלה שלו בשיר? 

האם אתם מזדהים או מתנגדים לאמירה שלו?

Print Friendly, PDF & Email
צוות אלול

צוות אלול

צוות בית המדרש אלול

נשמח לתגובות

כתיבת תגובה

קהל היעד: כלל הקוראים
נכתב על ידי: עדי בן זאב
צוות אלול מעלה תכנים רבים לאתר האינטרנט. הצוות מורכב מהעובדים והמתנדבים. 

שתפו

פוסטים נוספים בנושא

שאלה: שלום, אנחנו קבוצת אומנים המשתפים פעולה למען שלום ישראלי–פלסטיני ויהודי-ערבי, והחלטנו לחקור ארגוני שלום דיאלוג והידברות שמחוץ למעגל המוכר לנו. קיבלנו עלכם המלצה חמה, כאירגון המציע דרכים מקוריות למפגש בין חילוניים ודתיים, ונשמח לשמוע מה תוכלו לתרום לנו מניסיונכם.

לקריאה »

שאלה: שלום, אני רבקה מקבוצת הסטודנטים לאמנות שלמדו השבוע עם מנחה מאלול. רוצים להודות לכם, היה מאוד מעניין ורלוונטי לאומנים הצעירים, ולבקש הרחבות שנוכל לשלוח להם (המנחה רמז לכל-מיני כיוונים…). אז אפשר עוד כמה מילים ממכם על הקשר בין רשב'י לעולם האמנות והיצירה המודרני? מלכתחילה לא הייתי מעלה זאת על דעתי, היה נראה לי שאלה עולמות שונים לגמרי, אבל השיחה פתחה לכולנו את התיאבון… תודה, רבקה

לקריאה »

שאלה: שלום למרכז להתחדשות יהודית 'אלול'! שמי אלי פרוינד, סטודנט להיסטוריה, וקראתי לאחרונה כמה מאמרים של אחד העם בקובץ 'על פרשת דרכים'. אני די מזדהה עם דבריו וניתוחיו (נראה לי שאתם ממש מממשים את דרכו ושאיפותיו, לא? תקנו אותי אם אני טועה). יחד עם זאת אני מעריך לא פחות הוגים ומנהיגים ציוניים אחרים, שהובילו זרמים שנחשבים מנוגדים ואף סותרים ממש לזרם 'הציונות הרוחנית-תרבותית' של אחד העם. כ'מרכז להתחדשות יהודית' אשמח לשמוע מה דעתכם, האם הרצל ו'הציונות המדינית' נמצא בניגוד עקרוני ובסתירה מובהקת לאחד העם? או אולי אלה רק הבדלי דגשים בתנועה משותפת? האם משה לילינבלום או אוסישקין ורופין ו'הציונות המעשית' בה דגלו הם בניגוד חזיתי לאחד העם ? והציונות הדתית? והציונות הסוציאליסטית? והציונות הלאומית הרויזיוניסטית? עד כמה הזרמים האלה ממש סותרים אחד את השני ? ממתין לתשובתכם, תודה.

לקריאה »

שלחו שאלה

הרשמו לניוזלטר שלנו

באפשרותכם להירשם לרשימת התפוצה שלנו ולקבל בדיוור ישיר עדכונים. אנו לא מפיצים את כתובות הדואר לגורמים נוספים ועושים בהם שימוש אך ורק לפרסומים של העמותה.