שכנות: פתיחה. דף לימוד 1

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
Print Friendly, PDF & Email

בניין שלםסדרת דפי לימוד בנושא שכנות

קהל יעד: מבוגרים

מקור 1

קרובים קרובים, רשות השידור

מה המילה שכנות מעוררת בכם? 

איזה זכרון חזק יש לכם הקשור לשכן או שכנה? 

שוחחו בינכם על ההבדל בין הסיפורים השונים: מי שגדל\ה בעיר, ומי שגדל\ה בכפר. האם הדלת היתה יותר פתוחה או יותר סגורה?

מקור 2

וְנָתַתִּי אֶת־חֵן הָעָם־הַזֶּה בְּעֵינֵי מִצְרָיִם וְהָיָה כִּי תֵלֵכוּן לֹא תֵלְכוּ רֵיקָם׃ וְשָׁאֲלָה אִשָּׁה מִשְּׁכֶנְתָּהּ וּמִגָּרַת בֵּיתָהּ כְּלֵי־כֶסֶף וּכְלֵי זָהָב וּשְׂמָלֹת וְשַׂמְתֶּם עַל־בְּנֵיכֶם וְעַל־בְּנֹתֵיכֶם וְנִצַּלְתֶּם אֶת־מִצְרָיִם׃

שמות ג כא- כב

מהם יחסי השכנות המתוארים פה בין ישראל למצרים? 

מהם יחסי הכוח (מי מנצל את מי, מהו הניצול)? 

האם ניתן ללמוד משהו נוסף על האמון והקשר בין השכנות והשכנים?

מקור 3

שָׁנָה רַ' שִׁמְעוֹן: מָה נַגָּרִים הֵם יִשְׂרָאֵל, שֶׁהֵם יוֹדְעִים לְרַצּוֹת אֶת בּוֹרְאָם.

אָמַר רַ' יוּדָן: הַכּוּתִים הַלָּלוּ חֲכָמִים לְבַקֵּשׁ חֶסֶד.

אֶחָד מֵהֶם הָיָה הוֹלֵךְ אֵצֶל אִשָּׁה, אָמַר לָהּ: יֵשׁ לָךְ בָּצָל אֶחָד? תְּנִיהוּ לִי.

מִשֶּׁנָּתְנָה לוֹ, אָמַר לָהּ: יֵשׁ בָּצָל בְּלֹא פַּת?

מִשֶּׁנָּתְנָה לוֹ, אָמַר לָהּ: יֵשׁ אֲכִילָה בְּלֹא שְׁתִיָּה? מִתּוֹךְ כָּךְ אוֹכֵל וְשׁוֹתֶה.

אָמַר רַ' אַחָא: יֵשׁ אִשָּׁה חֲכָמָה לִשְׁאֹל וְיֵשׁ אִשָּׁה שֶׁאֵינָהּ חֲכָמָה לִשְׁאֹל.

יֵשׁ אִשָּׁה חֲכָמָה לִשְׁאֹל, בָּאָה אֵצֶל שְׁכֶנְתָּהּ, הַשַּׁעַר פָּתוּחַ, דּוֹפֶקֶת עָלָיו.

אוֹמֶרֶת לָהּ: שָׁלוֹם עָלַיִךְ, שְׁכֶנְתִּי, מָה אַתְּ עוֹשָׂה? מָה בַּעְלֵךְ עוֹשֶׂה? מָה בָּנַיִךְ עוֹשִׂים?

אוֹמֶרֶת לָהּ: טוֹב.

– אֶכָּנֵס?

מְשִׁיבָה לָהּ: הִכָּנְסִי. מָה בַּקָּשָׁתֵךְ?

אָמְרָה לָהּ: יֵשׁ לָךְ כְּלִי פְּלוֹנִי, תְּנִיהוּ לִי.

אוֹמֶרֶת לָהּ: הֵן.

שֶׁאֵינָהּ חֲכָמָה לִשְׁאֹל – בָּאָה אֵצֶל שְׁכֶנְתָּהּ, הַשַּׁעַר סָגוּר וְהִיא פּוֹתַחַת אוֹתוֹ.

אוֹמֶרֶת לָהּ: יֵשׁ לָךְ כְּלִי פְּלוֹנִי?

אוֹמֶרֶת לָהּ: לָאו.

מדרש ויקרא רבה, פרשה ה, ח.

מהי מערכת היחסים במתוארת פה בין השכנים? 

גם כאן השכנה באה לשאול כלי, מזכיר לנו את שאילת הכלים במצרים, אך כאן יש שינוי בין שתי שכנות, אחת שיודעת לשאול ואחת שאינה ליודעת. מה מערכות היחסים האלו מזכירות לכם?

מה המשמעות מבחינתכם לביטוי: "השער סגור והיא פותחת אותו". אילו עוד שערים סגורים יש אצל שכנים? איך ניתן לפתוח אותם?

מקור 4. ערוגה של חבצלות

עֲרוּגָה שֶׁל חֲבַצָּלוֹת

רְטֻבּוֹת מִטַּל

וּמִדַּמְּעוֹת –

מְכַנָּה נַפְשִׁי

אֶת בִּרְכַּת הַנֵּרוֹת

שֶׁל שְׁכֶנְתִּי הַצְּעִירָה

(זוֹ שֶׁמֵּעֵבֶר לַקִּיר).

וְכָל כָּךְ יָקַר לִי

בִּכְיָהּ לָעֶלְיוֹן –

שֶׁהָיִיתִי בּוֹנָה חוֹמָה 

סְבִיב אוֹתָה עֲרוּגָה

לְהָגֵן עַל נָפְשָׁה

הַמְּלַבְלֶבֶת

מִפְּנֵי סוּפוֹת הַחֹרֶף

זלדה, שירי זלדה, הקיבוץ המאוחד 1985, עמ' 142

הדוברת בשיר מקיימת מערכת יחסים עם שכנתה הצעירה מעבר לקיר. 

מה בין דאגה למציצנות ביחס שלה? 

האם אנחנו ערים למה שקורה מעבר לקיר של הבית שלנו? 

מה האחריות שלנו למה שאנחנו שומעים?

Print Friendly, PDF & Email
צוות אלול

צוות אלול

צוות בית המדרש אלול

נשמח לתגובות

כתיבת תגובה

קהל היעד: כלל הקוראים
נכתב על ידי: עדי בן זאב
צוות אלול מעלה תכנים רבים לאתר האינטרנט. הצוות מורכב מהעובדים והמתנדבים. 

שתפו

פוסטים נוספים בנושא

שאלה: שלום, אנחנו קבוצת אומנים המשתפים פעולה למען שלום ישראלי–פלסטיני ויהודי-ערבי, והחלטנו לחקור ארגוני שלום דיאלוג והידברות שמחוץ למעגל המוכר לנו. קיבלנו עלכם המלצה חמה, כאירגון המציע דרכים מקוריות למפגש בין חילוניים ודתיים, ונשמח לשמוע מה תוכלו לתרום לנו מניסיונכם.

לקריאה »

שאלה: שלום, אני רבקה מקבוצת הסטודנטים לאמנות שלמדו השבוע עם מנחה מאלול. רוצים להודות לכם, היה מאוד מעניין ורלוונטי לאומנים הצעירים, ולבקש הרחבות שנוכל לשלוח להם (המנחה רמז לכל-מיני כיוונים…). אז אפשר עוד כמה מילים ממכם על הקשר בין רשב'י לעולם האמנות והיצירה המודרני? מלכתחילה לא הייתי מעלה זאת על דעתי, היה נראה לי שאלה עולמות שונים לגמרי, אבל השיחה פתחה לכולנו את התיאבון… תודה, רבקה

לקריאה »

שאלה: שלום למרכז להתחדשות יהודית 'אלול'! שמי אלי פרוינד, סטודנט להיסטוריה, וקראתי לאחרונה כמה מאמרים של אחד העם בקובץ 'על פרשת דרכים'. אני די מזדהה עם דבריו וניתוחיו (נראה לי שאתם ממש מממשים את דרכו ושאיפותיו, לא? תקנו אותי אם אני טועה). יחד עם זאת אני מעריך לא פחות הוגים ומנהיגים ציוניים אחרים, שהובילו זרמים שנחשבים מנוגדים ואף סותרים ממש לזרם 'הציונות הרוחנית-תרבותית' של אחד העם. כ'מרכז להתחדשות יהודית' אשמח לשמוע מה דעתכם, האם הרצל ו'הציונות המדינית' נמצא בניגוד עקרוני ובסתירה מובהקת לאחד העם? או אולי אלה רק הבדלי דגשים בתנועה משותפת? האם משה לילינבלום או אוסישקין ורופין ו'הציונות המעשית' בה דגלו הם בניגוד חזיתי לאחד העם ? והציונות הדתית? והציונות הסוציאליסטית? והציונות הלאומית הרויזיוניסטית? עד כמה הזרמים האלה ממש סותרים אחד את השני ? ממתין לתשובתכם, תודה.

לקריאה »

שלחו שאלה

הרשמו לניוזלטר שלנו

באפשרותכם להירשם לרשימת התפוצה שלנו ולקבל בדיוור ישיר עדכונים. אנו לא מפיצים את כתובות הדואר לגורמים נוספים ועושים בהם שימוש אך ורק לפרסומים של העמותה.