תחילת החיים 3

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
Print Friendly, PDF & Email

קהל יעד : מבוגרים

מקור 1

'הרת עולם' – תפילת לראש השנה 

הַיּוֹם הֲרַת עוֹלָם 

הַיּוֹם יַעֲמִיד בַּמִּשְׁפָּט כָּל יְצוּרֵי עוֹלָמִים 

אִם כְּבָנִים אִם כַּעֲבָדִים 

אִם כְּבָנִים רַחֲמֵנוּ כְּרַחֵם אָב עַל בָּנִים 

וְאִם כַּעֲבָדִים עֵינֵינוּ לְךָ תְלוּיוֹת

עַד שֶׁתְּחָנֵּנוּ וְתוֹצִיא כָאוֹר מִשְׁפָּטֵנוּ 

אָיוֹם קָדוֹשׁ

היום הרת עולם, מתוך מחזור תפילה לראש השנה (נוסח אשכנז)

שאלות:

  1. איזו תמונה של אל מצטיירת ממילות הפיוט?
  2. מהו היחס שבין "היום הרת עולם" ל"היום יעמיד במשפט"? ניגוד? הקבלה? השלמה?


מקור 2

עצבונך והרונך

כו וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים, נַעֲשֶׂה אָדָם בְּצַלְמֵנוּ כִּדְמוּתֵנוּ; וְיִרְדּוּ בִדְגַת הַיָּם וּבְעוֹף הַשָּׁמַיִם, וּבַבְּהֵמָה וּבְכָל-הָאָרֶץ, וּבְכָל-הָרֶמֶשׂ הָרֹמֵשׂ עַל-הָאָרֶץ.  כז וַיִּבְרָא אֱלֹהִים אֶת-הָאָדָם בְּצַלְמוֹ, בְּצֶלֶם אֱלֹהִים בָּרָא אֹתוֹ:  זָכָר וּנְקֵבָה בָּרָא אֹתָם.  כח וַיְבָרֶךְ אֹתָם אֱלֹהִים, וַיֹּאמֶר לָהֶם אֱלֹהִים פְּרוּ וּרְבוּ וּמִלְאוּ אֶת-הָאָרֶץ וְכִבְשֻׁהָ; וּרְדוּ בִּדְגַת הַיָּם וּבְעוֹף הַשָּׁמַיִם, וּבְכָל-חַיָּה הָרֹמֶשֶׂת עַל-הָאָרֶץ. (בראשית א, כו-כח)

טז אֶל-הָאִשָּׁה אָמַר הַרְבָּה אַרְבֶּה עִצְּבוֹנֵךְ וְהֵרֹנֵךְ- בְּעֶצֶב, תֵּלְדִי בָנִים; וְאֶל-אִישֵׁךְ, תְּשׁוּקָתֵךְ, וְהוּא יִמְשָׁל-בָּךְ.

(בראשית ג, טז)

שאלה:

פרו ורבו – ציווי או ברכה?

מקור 3

קושי ונדרים בלידה

אֶל הָאִשָּׁה אָמַר הַרְבָּה אַרְבֶּה עִצְּבוֹנֵךְ וְהֵרֹנֵךְ (בראשית ג, טז) […] עִצְּבוֹנֵךְ, זֶה צַעַר הָעִבּוּר. וְהֵרֹנֵךְ, זֶה צַעַר הָעִדּוּי. בְּעֶצֶב, זֶה צַעַר הַנְּפָלִים. תֵּלְדִי, זֶה צַעַר הַלֵּדָה. בָּנִים, זֶה צַעַר גִּדּוּל בָּנִים.

אָמַר רַבִּי אֱלִיעֶזֶר בְּן רבי שמעון : נוֹחַ לוֹ לְאָדָם לְגַדֵּל לִגְיוֹן אֶחָד מִשֶּׁל זֵיתִים בַּגָּלִיל, וְלֹא לְגַדֵּל תִּינוֹק אֶחָד בְּאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל.

ז וְאֶל אִישֵׁךְ תְּשׁוּקָתֵךְ (בראשית ג, טז), […] בְּשָׁעָה שֶׁהָאִשָּׁה יוֹשֶׁבֶת עַל הַמַּשְׁבֵּר [בלידה], הִיא אוֹמֶרֶת עוֹד אֵינִי נִזְקֶקֶת לְבַעֲלִי מֵעַתָּה, וְהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אָמַר לָהּ תָּשׁוּבִי לִתְשׁוּקָתֵךְ, תָּשׁוּבִי לִתְשׁוּקַת אִישֵׁךְ.

(מדרש בראשית רבה, כ')

שאלות:

  1. למה האישה נשבעת שלא תזדקק יותר לבעלה? 
  2. האם גברים נזקקים יותר לנשים או להיפך?

מקור 4

הלל שמאי ובן עזאי על מצוות פריה ורביה

לא ייבטל אדם מפרייה ורבייה, אלא אם כן יש לו בנים.  בית שמאי אומרין, שני זכרים; ובית הלל אומרין, זכר ונקבה, שנאמר "זכר ונקבה, בראם" (בראשית ה,ב).  נשא אישה, ושהת עימו עשר שנים, ולא ילדה–אינו רשאי ליבטל.  גירשה, מותרת להינשא לאחר; ורשאי השני לשהות עימה עשר שנים.  ואם הפילה, מונה משעה שהפילה.  האיש מצווה על פרייה ורבייה, אבל לא האישה; רבי יוחנן בן ברוקה אומר, על שניהם הוא אומר, "ויברך אותם, אלוהים, ויאמר להם אלוהים פרו ורבו" (בראשית א,כח). 

 משנה יבמות, פרק ו, משנה ו

שאלות: 

  1. מי לדעתכם מצווה על פריה ורביה? מדוע?
  2. מה דעתכם? האם עקרות היא עילה לפרידה? 

מקור 5

שמעון בן עזאי, שנקרא כרגיל "בן עזאי" סתם, היה מן התנאים בדור השלישי, בתחילת המאה השניה לספירה. רבו היה כנראה ר' יהושע בן חנניה. נחשב כתלמיד חבר לרבי עקיבא (ב"ב קנח:ב, ועוד). בן עזאי הצטיין בלימוד התורה, ולא נשא אישה. עם זאת אמר בן עזאי: השונא את אשתו הרי זה משופכי דמים (דרך ארץ, פרק היוצא יג)

וכך מסופר עליו:  דרש בן עזאי: כל מי שהוא מבטל פריה ורביה מעלה עליו הכתוב כאלו שופך דמים וממעט את הדמות [דמות האל]. מאי טעמיה? [מדוע?] "שופך דם האדם" [באדם דמו יישפך]. מפני מה? כי "בצלם אלהים" [ברא את האדם]. ומה כתיב אחריו " ואתם פרו ורבו". אמר לו ר' אלעזר בן עזריה: נאים דברים היוצאים מפי עושיהן, בן עזאי נאה דורש ולא נאה מקיים, אמר לו: אני לפי שחשקה נפשי בתורה, אבל יתקיים העולם באחרים. 

בראשית רבה לד; יבמות סג ב 

שאלות:

  1. מה דעתכם על הדרשה של בן עזאי?
  2. מה לדעתכם ענה ר' אלעזר בן עזריה לבן עזאי? 
Print Friendly, PDF & Email
צוות אלול

צוות אלול

צוות בית המדרש אלול

נשמח לתגובות

קהל היעד: מבוגרים
נכתב על ידי: בשמת חזן ושלומי פרלמוטר
בשמת חזן כותבת באתר אלול וכן שלומי פרלמוטר. הם משלבים כוחות במאמר זה אף על פי שהם גם כותבים באופן עצמי באתר

שתפו

פוסטים נוספים בנושא

שאלה: שלום, אנחנו קבוצת אומנים המשתפים פעולה למען שלום ישראלי–פלסטיני ויהודי-ערבי, והחלטנו לחקור ארגוני שלום דיאלוג והידברות שמחוץ למעגל המוכר לנו. קיבלנו עלכם המלצה חמה, כאירגון המציע דרכים מקוריות למפגש בין חילוניים ודתיים, ונשמח לשמוע מה תוכלו לתרום לנו מניסיונכם.

לקריאה »

שאלה: שלום, אני רבקה מקבוצת הסטודנטים לאמנות שלמדו השבוע עם מנחה מאלול. רוצים להודות לכם, היה מאוד מעניין ורלוונטי לאומנים הצעירים, ולבקש הרחבות שנוכל לשלוח להם (המנחה רמז לכל-מיני כיוונים…). אז אפשר עוד כמה מילים ממכם על הקשר בין רשב'י לעולם האמנות והיצירה המודרני? מלכתחילה לא הייתי מעלה זאת על דעתי, היה נראה לי שאלה עולמות שונים לגמרי, אבל השיחה פתחה לכולנו את התיאבון… תודה, רבקה

לקריאה »

שאלה: שלום למרכז להתחדשות יהודית 'אלול'! שמי אלי פרוינד, סטודנט להיסטוריה, וקראתי לאחרונה כמה מאמרים של אחד העם בקובץ 'על פרשת דרכים'. אני די מזדהה עם דבריו וניתוחיו (נראה לי שאתם ממש מממשים את דרכו ושאיפותיו, לא? תקנו אותי אם אני טועה). יחד עם זאת אני מעריך לא פחות הוגים ומנהיגים ציוניים אחרים, שהובילו זרמים שנחשבים מנוגדים ואף סותרים ממש לזרם 'הציונות הרוחנית-תרבותית' של אחד העם. כ'מרכז להתחדשות יהודית' אשמח לשמוע מה דעתכם, האם הרצל ו'הציונות המדינית' נמצא בניגוד עקרוני ובסתירה מובהקת לאחד העם? או אולי אלה רק הבדלי דגשים בתנועה משותפת? האם משה לילינבלום או אוסישקין ורופין ו'הציונות המעשית' בה דגלו הם בניגוד חזיתי לאחד העם ? והציונות הדתית? והציונות הסוציאליסטית? והציונות הלאומית הרויזיוניסטית? עד כמה הזרמים האלה ממש סותרים אחד את השני ? ממתין לתשובתכם, תודה.

לקריאה »

שלחו שאלה

הרשמו לניוזלטר שלנו

באפשרותכם להירשם לרשימת התפוצה שלנו ולקבל בדיוור ישיר עדכונים. אנו לא מפיצים את כתובות הדואר לגורמים נוספים ועושים בהם שימוש אך ורק לפרסומים של העמותה.